اخبار گردشگری

سومین جشنواره سنتی باسلق و کاچی نیم ور محلات گشایش یافت

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این آیین گفت: برگزاری این گونه جشنواره های فرهنگی که مرتبط با آداب و رسوم هر منطقه است، بسترساز صیانت از فرهنگ بومی در برابر تهاجم و سلطه فرهنگ های بیگانه است.
سید محمد حسینی افزود: از سوی دیگر برگزاری چنین جشنواره هایی به جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری کمک می کند.
وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده، جشنواره باسلق و کاچی نیم ور محلات به ثبت ملی رسید تا هرساله استوارتر از سال پیش برگزار شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهارکرد: شهرستان محلات دارای ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری و تاریخی کم نظیری است و تلاش برای ثبت آثار تاریخی و معرفی این شهرستان به عنوان منطقه برتر گردشگری در دستور کار است.
حسینی، با تقدیر از مشارکت مردم نیم ور در حفظ داشته های تاریخی، افزود: مردم این خطه در توسعه زیر ساخت های تاریخی و فرهنگی نقش بسزایی ایفا می کنند.
وی ادامه داد: سومین جشنواره باسلق و کاچی نیم ور با برپایی ۳۷ غرفه شامل صنایع دستی، سوغات، تولیدات بومی و محلی و پخت کاچی و باسلق آغاز و با انجام بازی های بومی و موسیقی محلی به کار خود ادامه می دهد.
فرماندار محلات نیز گفت: ایجاد نشاط اجتماعی در ایام نوروز مورد تاکید است و از این رو مقدمات جشنواره باسلق و کاچی فراهم شد.
حسن قمری افزود: صیانت از آیین های فرهنگی و حفظ داشته های تاریخی وظیفه ای همگانی است.
باسلق نوعی شیرینی مقوی و سنتی در نیم ور محلات است که برای تهیه آن از آرد گندم ، شیره انگور، شکر، زعفران، گلاب، هل استفاده می شود.
برای پخت کاچی نیز از روغن محلی، آرد گندم، آرد کاچی، نبات و آب استفاده می شود.
جشنواره سنتی باسلق و کاچی به عنوان یکی از میراث های ماندگار نیم ور محلات به مدت سه روز برگزار می شود که در این جشنواره سوغات، غذاهای بومی و محلی، صنایع دستی عرضه و بازی های بومی و محلی، موسیقی سنتی و مسابقات فرهنگی نیز برگزار می شود.
شهر باستانی و تاریخی نیم ور در بخش مرکزی شهرستان محلات از توابع استان مرکزی است.
۷۲۷۷/۳۰۷۵/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشنواره


باسلق و کاچی