اخبار گردشگری

عمارت موسی خانی شهربابک؛ شاهکار معماری ایرانی

به گزارش ایرنا، برای ورود به عمارت موسی خانی شهربابک از لنگه های چوبی در عمارت که بگذری باید دالانی را به نسبت طولانی طی کنی تا منظره چشم نواز محوطه عمارت دلت را مسخ خویش کند.
بعد از گذر از دالان، چشمت شاهکار معماری ایرانی را با ظرافتی خاص به تماشا می نشیند، حیاتی مستطیل شکل که با پنجره و در اتاق های عمارت محصور شده است.
حوضچه ای زیبا و لبریز آب در وسط حیاط عمارت می تواند روزگار گذشته ای را در ذهن هر بیننده به تصویر بکشد؛ روزگاری که زندگی به معنای واقعی در عمارت موسی خانی شهربابک جریان داشته است.
باغچه های مستطیل شکل پرگل اطراف حوض، دنیایی از ناگفته ها را برای آدمی بازگو می کند و ذهن جوینده بیننده را به هزار و یک شب قصه ها رهنمون می شود.
تلالوء شیشه های رنگی پنجره ها، شادی، نشاط و سرزندگی ایرانیان را متذکر می شود و این همه هنر که نزد پیشینیان ما بوده است.
عمارت موسی خانی شهربابک که به دست موسی خان پسر شیخ الله ساخته شده، جامانده از دوران قاجاریه است.
این بنا با هفت هزار مترمربع مساحت در ۲ طبقه به وسعت ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع احداث شده است.
یکی از دلایل اهمیت عمارت موسی خانی شهربابک، وجود گچ بری های نقوش حیوانات و پرندگان و تزئینات زیبا در این عمارت است.
۶۰ اتاق کوچک و بزرگ در ۲ بخش مجزا بنای عمارت موسی خانی را تشکیل می دهند که بخش اصلی بنا در سمت شمالی (زمستانی)، غربی (چهارفصل) و جنوبی (تابستانی) با حیاطی مفروش از آجر و حوضی که با تبلور رنگ بندی های بی نظیر خود به زیبایی های این بنا افزوده است.
اتاق های اصلی عمارت اغلب با ابعاد چهار در هفت متر و در ۲ طبقه بنا شده که در هر جهت چهار اتاق گنجانده شده است.
معماری ایرانی در عمارت موسی خانی با وجود اتاق هایی در بخش های جنوبی (تابستانی) که رو به ۲ سو باز می شود از شمال به حیاط اصلی و از جنوب به باغ وسیع و پر درخت به حوضیچه ای زیبا منتهی می شود.
در بخش شرقی عمارت موسی خانی اتاق بزرگی است که به هشتی یا شاه نشین معروف است که تقریبا دارای ۵۰ متر مربع وسعت است.
قرار گرفتن بادگیری بلند در بخش غربی ساختمان موجب خنک شدن اتاق ها در فصل گرما شده و وجود این گونه بادگیرها اما در اندازه های کوچک تر در بخش شمالی و در ۲ سوی هشتی یا شاه نشین نیز علاوه بر افزودن زیبایی بنا، موجب مطبوع ساختن هوای ساختمان شده است.
زیبایی حیاط و قسمت اتاق های شاه نشین با گچ بری های زیبا دو چندان شده که در محوطه بیرونی بنا به گونه ای هنرمندانه بر روری سطح کاهگلی به زیبایی خودنمایی می کند.
وجود قلاب ها در دیواره های حیاط نشان گر کشیدن چادر در محوطه در زمان های خاص است.
باغی با دیوارهای هشت متری بخش دوم عمارت موسی خانی را تشکیل می دهد که زیبایی وصف ناشدنی را در فصول مختلف، بخصوص تابستان و بهار در خود دارد.
شهرستان شهربابک با دارا بودن روستای صخره ای میمند، کوه ۲عاج، حمام صخره ای کرم، حمام جوزم، مسجد حاجی آخوند، مسجد جامع جوزم، مسجد شهر کهنه، کمه نمک، خانه های سالاری و میمندی، طبیعت بکر، جنگل های بنه کرم و میمند و غار ایوب در ۲۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمان واقع است.
گزارش از: نجمه حسنی
۳۰۲۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


شهربابک