اخبار گردشگری

میدان آزادی تفلیس، نماد استقلال گرجستان

میدان آزادی تفلیس را می‌توان آیینه تمام نمای کشور گرجستان و شهر تفلیس نامید که تغییرات زیادی به خود دیده است و تغییرات حکومتی و مملکتی بسیاری را شاهد بوده است. این میدان به عنوان نماد آزادی و استقلال کشور گرجستان شناخته می‌شود و برای مردم این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همین موضوع باعث شده که گردشگران بسیاری به دیدن این میدان بیایند.
میدان آزادی تفلیس در مرکز شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان واقع شده است و در طول تاریخ ۲۰۰ ساله خود چندین بار تغییر نام داشته است. در اوایل قرن نوزدهم که سبک نئوکلاسیک در عناصر معماری کشور گرجستان جریان داشت، نام اولیه این میدان پاشچویچ بود که به افتخار یک ژنرال اوکراینی ارتش روسیه که اریانا را فتح کرده بود، این عنوان برای آن انتخاب شده بود.

میدان آزادی تفلیس، نماد استقلال گرجستان

در سال ۱۹۰۷، میدان آزادی تفلیس محل وقوع یک سرقت خونین از بانک بود که چندین بانک از جمله جوزف استالین به سرقت رفت و معادل با ۴ میلیون دلار امروز آمریکا برداشته شد. این اتفاق یکی از نقاط عطف دوران تاریخی میدان آزادی است که از آن به عنوان یکی از شناسنامه‌های میدان یاد می‌شود.
این میدان در ابتدا با عنوان بریای شناخته می‌شد که در سالیان بعد با عنوان میدان لنین شناخته می‌شد. در مرکز میدان آزادی تا سال ۱۹۵۶ مجسمه لنین قرار داشت که به عنوان نماد کشور شوروی شناخته می‌شد. این مجسمه در سال ۱۹۹۱ و همزمان با انقلاب گرجستان برداشته شد و یک نوع تغییر هویت جدید برای این میدان رخ داد.

میدان آزادی تفلیس، نماد استقلال گرجستان

عنوان آزادی برای این میدان اولین بار در سال ۱۹۱۸ استفاده شد، اما بعد از بازسازی انقلاب گرجستان مجدداً این میدان هویت قبلی خود را به دست آورد و در سال ۲۰۰۶ با نام میدان آزادی شناخته شد. در سال ۲۰۰۶ یک بنای یادبود تحت عنوان مجسمه سنت جورج ساخته شد. این بنا توسط یک مجسمه ساز گرجستانی به نام Zurab Tsereteli ساخته شد و آن را به آزادی و استقلال کشور گرجستان اختصاص داد.
میدان آزادی گرجستان محل برگزاری مراسم‌های سالانه مردم گرجستان است و به عنوان سمبل آزادی و استقلال این کشور شناخته می‌شود. بااین‌حال یک اتفاق دیگر تاریخی باعث شد که این میدان بیشتر در ذهن مردم ماندگار شود. در سال ۲۰۰۵ یک عملیات تروریستی علیه جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در این میدان رخ داد.
میدان آزادی تفلیس در مرکز این شهر قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است. بازدید و اقامت در این میدان محدودیت خاصی ندارد و گردشگران می‌توانند با خیال راحت به فیلم‌برداری و عکس‌برداری بپردازند.



منبع: georgiaabout.com