اخبار گردشگری

خانه تاریخی ستارخان پس از چهار سال وقفه بازگشائی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: این خانه تاریخی از حدود چهار سال قبل در اختیار دفتر از شهرهای زیبای استان آذربایجان‌ شرقی محسوب می شود، باغ‌ های زیبا در ورودی این شهر و اماکن تاریخی و آبشارهای زیبا و روستاهای سرسبز این شهرستان خوش آمدگوی مسافران نوروزی است.
کشور قرار گرفته بود که بر اساس دستور استاندار مبنی بر تخلیه خانه های قدیمی توسط نهادها، سازمان ها و ادارات دولتی و غیردولتی، با انجام مکاتبات، امروز / دوشنبه/ تخلیه و در اختیار میراث فرهنگی استان قرار گرفت.
مرتضی آبدار افزود: از آنجائیکه دفتر حقوق بشر از مدت ها قبل غیرفعال و بازدید از این خانه تاریخی به یکی از مطالبات به حق مردمی تبدیل شده بود، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خود را موظف به پاسخگوئی به انتظارات مردم دانسته و در اسرع وقت نسبت به تخلیه آن اقدام نمود.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از ۹ ماه قبل برای تخلیه خانه ستارخان ورود پیدا کرده بود، یادآور شد: با تلاش های انجام شده و هماهنگی با شهرداری تبریز سه پلاک از چهار پلاک خانه ستارخان توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تملک شده و قرار است یک پلاک نیز از سوی شهرداری تملک شود.
آبدار اضافه کرد: امروز که این خانه تحویل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان شد، درهایش به روی هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی باز و این محل تاریخی آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.
به گفته وی، بازدید از خانه تاریخی ستارخان رایگان بوده و تا زمانی که این محل به موزه تبدیل نشود، این رویه ادامه خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این مجموعه در گام اول برای تامین محتوای خانه ستارحان اقدام می کند، گفت: در ادامه قصد داریم این خانه به نمایشگاهی برای معرفی و تصاویر ستارخان تبدیل و در آینده موزه ای در این مجموعه راه اندازی شود.
آبدار وعده داد تا حداکثر یک ماه آینده خانه ستارخان به شکل آبرومندانه و در شان و منزلت نام و یاد این آزادی خواه و مبارز شهیر ایرانی آماده شود.
به گزارش ایرنا، خانه ستارخان در محله دوه چی، کوی امیرخیز و کوچه ستارخان غربی واقع و مهر ماه سال ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۷۴۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قدمت این خانه که به دوره قاجاریه می رسد، محل سازماندهی و ستاد فرماندهی مبارزان مشروطه ‌خواه و جنگ ‌های ضداستعماری علیه روس در ۱۱۰ سال قبل بود و در آن دوره توسط قوای اشغالگر روس به توپ بسته شد.
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


خانه ستارخان


تبریز