اخبار گردشگری

جشنواره شکرانه برداشت سیر در دزفول برگزار شد

به گزارش ایرنا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن حضور در این جشنواره از محوطه آرامگاه یعقوب لیث و محوطه باستانی جندی شاپور دزفول دیدن و سپس عازم چغازنبیل شوش شد.
به گزارش ایرنا نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در این جشنواره گفت:دزفول یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است و در برخی محصولات رتبه نخست کشور را دارد.
عباس پاپی زاده افزود:دزفول در تولید مرکبات، گل ،سبزی و دیگر محصولات در کشور و حتی در خاورمیانه سرآمد است و می توان جشنواره هایی با محوریت این محصولات برگزار و این محصولات مرغوب را در کشور معرفی کرد.
وی با بیان اینکه سبزی با کیفیت دزفول یکی از محصولات پرطرفدار روسیه است ادامه داد:منطقه چغامیش یک منطقه باستانی با سابقه درخشان و دارای آثار تاریخی زیادی است که در گذشته با تکنولوژی پیشرفته ای آب را با چند رشته قنات از رودخانه دز منتقل کرده و کشاورزی گسترده و پیشرفته ای انجام می شده است.
نماینده دزفول به سال حمایت از تولید ایرانی اشاره کرد وگفت:قوانین خوبی برای حمایت از تولید ایرانی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که یکی از آنها جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی خارجی است زیرا در سال های گذشته سیر، سیب زمینی و پیاز از خارج وارد می شد و مشکل ساز شده بود.

**گلایه کشاورزان سیرکار از نبودحمایت مسئولان
نماینده سیرکاران منطقه نیز در سخنانی گفت: انبوه تولیدات محصولات کشاورزی منطقه با وجود مرغوبیت بالا به دلیل مدیریت نادرست روی دست کشاورزان می ماند که جای تاسف دارد.
خان علی افزود:قیمت بالای نهاده های کشاورزی،افزایش اجاره بهای زمین کشاورزی و آب بها، ارایه نشدن تسهیلات از سوی بانک ها به کشاورزان از دیگر مشکلات کشاورزان این منطقه است.
وی ادامه داد: راه اندازی پایگاه جندی شاپور بر مشکلات کشاورزان منطقه افزوده است و یکهزار و ۲۰۰ هکتار از زیمن های مرغوب کشاورزی اهالی منطقه توسط میراث فرهنگی مصادره شده و پرونده قضایی زیادی در دادگستری علیه کشاورزان باز کرده است که ناخوشایند است.
بخشدار چغامیش دزفول نیز گفت: محصول سیر در شمال بخش چغامیش دزفول کاشته می شود و سیر کاشته شده از مرغوبیت بالایی برخوردار است.
سیدمهدی چلوی افزود:با وجود مرغوبیت بالای محصول سیر دزفول،این محصول در بازار خوزستان شناخته شده نیست و با نام رامهرمز در بازار عرضه می شود که این جشنواره به منظور معرفی هر چه بیشتر این محصول کشاورزی برگزار شده تا برند سیر دزفول در بازار کشور معرفی شود.
وی گفت: پارسال نیز جشنواره برنج بخش چغامیش دزفول برگزار شد که در معرفی این محصول در بازار تاثیر داشت.
بخشدار چغامیش دزفول اظهارکرد: در حاشیه این جشنواره غرفه غذاهای سنتی،ترشی جات و مرباجات نیز در نظر گرفته شده و مورد بازدید قرار گرفته است.

** کشت سیر در چغامیش دزفول پیشینه ای معادل ۱۸ قرن دارد
مدیر پایگاه میراث فرهنگی وگردشگری گندی شاپور و ایوان کرخه نیز گفت:با توجه به اینکه مصارف دارویی و خوراکی سیر در کتاب های مربوط به طب جندی شاپور آمده می توان فهمید کشت سیر قدمتی ۱۷ قرن در این منطقه دارد.
یعقوب زلقی افزود:این جشنواره برای ادغام کشاورزی ،گردشگری و باستان دزفول برگزار شده که در حاشیه آن نمایشگاه عکس، لباس سنتی و سیاه چادر نیز در نظر گرفته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در حاشیه بازدید از این محوطه قول مساعد برای بررسی مشکلات کشاورزان سیرکار منطقه داد و مقرر شد روز چهارشنبه نشستی برای بررسی زمین های مورد اختلاف کشاورزان و میراث فرهنگی، در دزفول برگزار شود.
نمایشگاه عکس شامل ۲۲ پوستر از کلیه ظرفیت های تاریخی،زیست محیطی،گردشگری،نجوم ، کشاورزی جندی شاپور دزفول در حاشیه این جشنواره مورد بازدید علاقمندان قرار گرفت.
شاهنامه خوانی، برپایی غرفه های مواد غذایی،صنایع دستی،عرضه ترشیجات،شیرینی جات ، لباس محلی و غذاهای سنتی از دیگر حاشیه های این جشنواره بود.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
طبق آمار جهاد کشاورزی امسال ۵۵۰ هکتار از مزارع دزفول به کشت سیر اختصاص یافته است که پیش بینی می شود افزون بر ۶ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.
مزارع سیر در دزفول بیشتر در بخش چغامیش و روستاهای کهنک و فضیلی هستند.
بخش چغامیش دزفول ۲۷ روستا و حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد.
۷۲۷۸/ ۶۰۳۷

انتهای پیام /*


اقتصاد


جشنواره سیر


جندی شاپور


دزفول