اخبار گردشگری

نمایش پوشاک سنتی اقوام لک در گالری عالی قاپوی قزوین

به دنبال اجرای برنامه های شاد و متنوع فرهنگی هنری در ایام نوروز در استان قزوین با شعار «قزوین شاداب، نزدیکترین مقصد» نمایشگاهی از لباس های سنتی قوم لک در گالری عالی قاپو زیرزمین عمارت نظمیه مجموعه دولتخانه صفوی برگزار شد.

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی قوم لک که تعداد قابل توجهی از آنها در قالب طایفه های مختلف در استان قزوین سکونت دارند راه اندازی شده و در آن لباس های مختلف مردانه و زنانه و سرپوش های این قوم که در مناسبت های مختلف مورد استفاده قرار می‎گیرد، با طراحی و دوخت اکرم غیاثوند از بانوان قوم لک در زیرزمین عمارت نظمیه واقع در دولتخانه صفوی به معرض نمایش درآمده است.

ایجاد موزه تخصصی مردم شناسی قوم لک و ثبت لباس های این قوم در فهرست میراث ناملموس کشور از برنامه های آتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین برای معرفی بیشتر و حفظ آداب و رسوب این قوم خواهد بود.

در حال حاضر طایفه های مختلف قوم لک با عنوان غیاثوند محمدخانی، یعقوب خانی، معاریف غیاثوند، الوندی غیاثوند، جلیلوند، خواجه وند، کاکاوند، باجلوند ( باجلان) و… در استان قزوین سکونت دارند. 

همچنین در راستای اجرای برنامه های شاد و متنوع فرهنگی – هنری موسیقی سنتی ایرانی در حیاط عمارت خورشید مجموعه دولتخانه صفویه اجرا می شود.

در این برنامه، گروه موسیقی سنتی نفیر به سرپرستی حسام الدین رضایی و گروه موسیقی ونداد به سرپرستی مجید آدینه در ایام نوروز لحظاتی شاد و مفرح را برای گردشگران و میهمانان نوروزی فراهم می آورند.

اجرای موسیقی سنتی تا دوازدهم فروردین در دو نوبت صبح و بعد ازظهر در حیاط عمارت خورشید مجموعه دولتخانه صفوی پذیرای بازدیدکنندگان است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.