اخبار گردشگری

جشن نوروز با موسیقی ایرانی در پاکستان برگزار شد

به گزارش شامگاه جمعه ایرنا جشن نوروز و آیین گرامیداشت فرا رسیدن بهار طبیعت با حضور جمعی از سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی و ایرانیان مقیم اسلام آباد پاکستان برگزار شد.
اجرای موسیقی محلی بوشهری، چیدن سفره هفت سین، انجام دیدارهای نوروزی و استقبال قابل توجه میهمانان خارجی از جشن نوروز از جلوه های این برنامه بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در این آیین با تبریک فرارسیدن سال جدید به ایرانیان و مردم کشورهایی که جشن نوروز را گرامی می دارند، گفت: نوروز، افتخار و نماد تمدن بزرگ پارسی در روزگار امروز است و پس از گذشت هزاران سال، همچنان در سراسر جهان به عنوان مراسمی به پاسداشت نخستین روز از فصل بهار، مورد توجه صدها میلیون تن قرار دارد.
‘مهدی هنردوست’ اضافه کرد: بزرگداشت نوروز و ریشه های آن، تاریخ و ارزش‌های تمدن‌بشری است که در طول قرن‌ها داشته های فرهنگی را منتقل ساخته و ترویج و پیشبرد فرهنگ زندگی سازگار با طبیعت از دیگر جنبه های نوروز است.
‘سیدجمال شاه’ مدیر شورای هنر پاکستان نیز در سخنانی در این آیین با تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت گفت: جشن نوروز نه تنها در ایران بلکه در میان مردم پاکستان نیز از اقبال فراوانی برخوردار است و سنت های این مراسم نیز در بخش هایی از این کشور برگزار می شود.
در این آیین همچنین گروه موسیقی محلی بوشهری به نام ‘شبدیز’ با اجرای قطعات موسیقی به اجرای برنامه پرداخت.
‘سیاه، لیلا، موسیقی بی کلام، آغاز کار بر روی دریا، گیسو کمند، ابر رحمت و دعای باران’ از قطعاتی بود که از سوی این گروه هنری اجرا شد.
در قطعه ‘خیام خوانی’ نیز، مخاطبان پاکستانی به دلیل نزدیکی صدای فلوت با سازهای بادی پاکستان، ارتباط نزدیکی با این قطعه برقرار شدند.
به گزارش ایرنا، نوروز زبان مشترک میلیون‌ها انسان در آسیا، شبه قاره هند، آسیای مرکزی، خاورمیانه، قفقاز، بالکان، حوزه دریای سیاه و بسیاری از نقاط دیگر جهان درآمده است.
امروز بیش از ۳۰۰ میلیون تن نوروز را در سراسر جهان گرامی می‌دارند.
آساق**۶۱۲۵*شبس*۱۴۸۸ **

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروز۹۷


موسیقی بوشهری


اسلام آباد پاکستان