اخبار گردشگری

ظرفیت صادرات۲میلیارد دلاری صنایع دستی وجود دارد

علی اصغر مونسان عصر جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مشهد با اشاره به اینکه در سال ۹۵ حدود ۲۵۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از مرزهای کشور ثبت شده، افزود: این میزان صادرات در ۱۰ ماهه سال ۹۶رشد ۶۴ درصدی داشت و در حوزه فروش داخلی نیز ۳۰ درصد رشد در این حوزه محقق شد.
وی با اشاره به پذیرش سالانه حدود پنج میلیون گردشگر خارجی، افزود: اگر به ازای هر نفر ۵۰ دلار خرید سوغات صنایع دستی در نظر بگیریم حدود ۲۵۰ میلیون دلار صادرات چمدانی صنایع دستی از سوی گردشگران خارجی داریم.
وی تاکید کرد: مجموعا سال گذشته بیش از ۵۵۰ میلیون دلار صادرات رسمی و چمدانی صنایع دستی از کشور انجام شده است که معتقدیم این میزان تا ۲ میلیارد دلار، یعنی یک میلیارد دلار صادرات رسمی از مرزها و همین میزان صادرات چمدانی قابل افزایش است.
مونسان با اشاره به اینکه تولید در حوزه صنایع دستی روند خوبی دارد، افزود: وظیفه سازمان میراث فرهنگی در حوزه بازاریابی و فروش است که به همین منظور با هدف ارتقای صادرات و فروش، طرح ‘تجاری سازی صنایع دستی’ در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این طرح موضوعات مختلف را برای افزایش صادرات و فروش دربر می گیرد که از آن جمله می توان به اجرای طرح های روزآمد و متناسب با سلیقه مشتریان در تولید، برندسازی و کاهش قیمت تمام شده با تولید انبوه اشاره کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه سال ۹۷ سال خوب و پرباری در حوزه صنایع دستی کشور خواهد بود، افزود: در قالب طرح اشتغال روستایی امسال ۱۲۰ هزار میلیارد ریال منابع ارزان قیمت پیش بینی شده که ۱۰ درصد آن معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال به موضوع صنایع دستی و فرش اختصاص داده شده که در اختیار کارآفرینان و شاغلان روستایی این بخش قرار می گیرد که قطعا به تحول در این حوزه کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه پارسال ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد ریال فروش داخلی تولیدات صنایع دستی ثبت شده است، افزود: مردم با حمایت خود از تولید کنندگان صنایع دستی می توانند موجب رونق بیش از پیش این حوزه شوند و در حمایت و صیانت از این بخش از هنر ایرانی که با هویت ایرانی گره خورده، نقش آفرین باشند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با تاکید بر ایجاد و گسترش بازارچه های دائمی صنایع دستی، گفت: امسال به این امر به صورت جدی پرداخته می شود و در این مسیر از مشارکت شهرداری ها به خوبی استفاده خواهد شد.
مونسان بیان کرد: هم اکنون خانواده صنایع دستی کشور حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که از این مسیر ارتزاق می کنند که بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر آنان دارای کارت شناسایی صنعتگری هستند و نامشان در سامانه سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دوم فروردین ماه به مشهد سفر کرده تا ضمن شرکت در مراسم آغاز جشن ملی نوروزگاه از روند خدمات رسانی و فعالیت ستاد خدمات سفر خراسان رضوی بازدید داشته باشد.
۷۴۹۶/۵۱۳۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


صادرات


خراسان رضوی