اخبار گردشگری

۳۳ هزار بازدید از جاذبه های گردشگری زنجان به ثبت رسید

یحیی رحمتی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت ۱۱ هزار و ۱۹۸ مورد اقامت مسافران نوروزی در مراکز اقامتی این استان به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: از ۲۵ اسفند ۹۶ تا پایان نخستین روز فروردین جاری ۴ هزار و ۶۷ نفر از گنبد سلطانیه و یک هزار و ۶۷۵ نفر نیز از بنا و موزه مردم شناسی رختشویخانه بازدید کردند.
وی آمار بازدیدها از ۲۷ اسفند ۹۵ تا یکم فروردین جاری از موزه مردان نمکی را یکهزار و ۱۶۸ و غار کتله خور را ۴۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: طی این مدت بیش از ۲۵ هزار مورد بازدید نیز از سایر جاذبه های گردشگری استان زنجان به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: از ۲۷ اسفند ۹۶ تا پایان روز نخست فروردین جاری به منظور نظارت بر ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران در ایام نوروز، از سوی ستاد خدمات سفر استان ۱۵۲ مورد بازدید از مراکز اقامتی و خدماتی سطح استان انجام شده است.
به گزارش ایرنا وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از ۲هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پرجاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.
گنبد سلطانیه یکی از ۱۷ میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.
بنای رختشویخانه توسط علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان حدود ۹۰ سال پیش با کاربری انحصاری شستشوی لباس و ظروف توسط بانوان، در مرکز این شهر احداث شده است.
بنای رخشتویخانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و از سال ۱۳۷۷ به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.
غار کتله خور از طولانی ترین و شگفت انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در ۸۰ کیلومتری شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است.
تا کنون حدود ۲۲ کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر ۲ کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.
‘مردان نمکی’ مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت برخی از مومیایی مردان نمکی به بیش از ۲ هزار سال می رسد.
۷۳۱۲/۸۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


بازدید


جاذبه


گردشگری