اخبار گردشگری

گوار روستایی با چشمه ساران و باغات آباد

به گزارش ایرنا، وجه تسمیه و نام گذاری گوار به دلیل ایجاد و حفر یک رشته قنات بسیار طولانی به نام قنات گوار بوده است به دلیل آب بسیار گوارایی که از این قنات جاری بوده این روستا به نام گوارشناخته شده است.
این روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی درمنطقه قره کهریز واقع شده و با داشتن آب و هوای مطلوب، مناظر طبیعی بکر و باغات زیبا مقصد مناسبی برای گذران اوقات مسافران نوروزی است.
منطقه گردشگری خورزن و قشلاق با طبیعت زیبا، دره ها و چشمه سارهای طبیعی در شمال این روستا از موقعیت بسیارمطلوبی برای گردشگری و تفریح به شمار می رود.
وجود باغات، قنوات، چشمه سارها همچنین وجود بقعه مبارک امام زادگان قاسم وعلی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) هرساله پذیرای زوار بسیاری است.
روستای گوار جمعیت ساکنی بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ نفر دارد و با احتساب جمعت غیرساکن که اغلب به صورت فصلی به این روستا می آیند، جمعت گوار به مرز هشت هزار نفر نیز می رسد.
تاریخچه گوار به صورت مدون و مشخص موجود نیست و این روستا در ابتدا به صورت سه قلعه معروف، چیزی که اکنون هم در روستای گوار آثار آن وجود دارد، بوده و این قلعه ها به نام شمس آباد، خیرآباد و ضییاء مطرح است.
آثار باقی مانده از جمله آسیاب های آبی قدیمی واقع در حاشیه مرز بین گوار و روستای بان، آسیاب آبی واقع در حاشیه رودخانه قشلاق مزرعه معروف به زمین گردله، آسیاب آبی واقع در پشت مسجد جامع گوار محله سرآسیاب در مسیر آب قنات گوار حکایت از موقعیت استرتژیک و رونق اقتصادی این روستا در گذشته بوده است.
کشف سکه های قدیمی در ساخت و سازهای صورت گرفته در محل سه قلعه یاد شده و نیز آثار باقی مانده از تونل محافظتی و برج های دیدبانی در محله ای به نام سرتپه، حکایت از قدمت و اصالت این روستای کهن دارد.
دهیار روستای گوار معتقد است: گوار بزرگترین روستای منطقه قره کهریز است و آب معدنی گوارا در جنوب این روستا پذیرای گردشگران، به ویژه ایام تعطیلات نوروز است.
ابوالفضل منصوری افزود: این روستا سال ۸۷ به عنوان روستای نمونه هدف گردشگری از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی شناخته شد.
وی اظهار کرد: با وجود ظرفیت های مطلوب گردشگری همچون مشاهیر، قنوات، امامزادگان و کوهستان های زیبا اما با قرار گرفتن این روستا در فهرست روستاهای نمونه هدف گردشگری، تاکنون از وجود برخی از زیرساخت ها بی بهره بوده است.
دهیار روستا گوار گفت: بوم گردی در روستا گوار شناخته شده نیست و نیاز در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری شود.
رئیس شورای اسلامی روستای گوار نیز با یادآوری وجه تسمیه نام گذاری روستای گوار گفت: ۲ رشته قنات قزل کهریز و قنات حسین آباد از جمله قنوات این روستای آباد است.
حسین خانی افزود: آب معدنی این منطقه از سرشاخه های قنات های قزل کهریز و گوار برداشت می شود.
وی اظهار کرد: در گوار طایفه های زیادی زندگی می کنند و منصوری های بگ؛ قدیمی ترین و بزرگترین طایفه ساکن این روستا هستند و بنابر نقل قول های گفته شده خاندان این طایفه از شخصی به نام اردشیر بوده که از نجف اشرف به این دیار کوچ کرده است.
رئیس شورای اسلامی روستا گوار گفت: روستای گوارمدفن علمای بزرگی از جمله عالم ربانی ملا محمدرضا خیرخواه، آقامحمدعلی مدد مرادی، ملاعلی اعتضادی ملقب به صدرالعلماء و شیخ مهدی خیرخواه ملقب به شمس الشعرا است.
خانی افزود: روستا گوار هم جوار با روستاهای عقیل آباد، علی آباد، گوشه، سیرکند، چشمه پهن، بان و خورزن علیا است.
وی بیان کرد: اهالی روستای گوار به لهجه ترکی محلی صحبت می کنند و مردمانی خونگرم و مهماندوست هستند.
روستای گوار در۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک واقع شده است.
۶۹۹۱/۳۰۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


روستای گوار


استان مرکزی