اخبار گردشگری

روستای جهانی کلپورگان سراوان تنها موزه زنده سفال ایران

به گزارش ایرنا سراوان با جاذبه های توریستی و منحصر به فرد از جمله روستای جهانی کلپورگان، سنگ نگاره های دره نگاران، قلعه باستانی سینوکان، قلعه تاریخی بخشان، مسجد جامع دزک، غار مشکوتک کلپورگان، روستای ناهوک و کوهک، قلعه کنت و سایر قابلیت ها و ظرفیت های مناسب تفریحی و فرهنگی هر ساله میزبان شمار زیادی از مسافران نوروزی است.
در این میان سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان بلوچ دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی در میان سفالینه های تاریخی، علاقه مندان فرهنگ و تمدن ایران را به تماشای رقص گِل در میان دستان هنرمند زنان بومی فرا می خواند تا نوروزی زیبا و به یادماندنی را برای خویش به ارمغان برند.
کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نام است.
آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است، سفالی با عمری به درازای تاریخ.
کلپورگان با سفالینه های منحصر به فرد و شهرت جهانی شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ سرزمین ایران است.
زنان بومی منطقه به عنوان یگانه خالقان سفال کلپورگان، این هنر ارزشمند را نسل به نسل و سینه به سینه از مادران به دختران منتقل می کنند و گذشت زمان و حوادث تاریخ نیز نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش های هنری آن افزوده است.
آنچه سفالگری کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده ویژگی های خاص آن است به گونه ای که تمام مراحل ظریف سفالگری به وسیله زنان انجام می شود و مردان فقط کارهایی مثل حمل خاک رس از معدن مسکوتان واقع در ۲ تا سه کیلومتری کارگاه، آماده کردن گل و پختن سفال را انجام می دهند.
استفاده نکردن از چرخ سفالگری در تهیه این آثار سبب توجه جهانیان به سفال کلپورگان شده به گونه ای که تمام سفالینه ها با روش های سنتی ابتدایی، بدیع و به کمک دست تولید می شود.
طرح ها و نقش های سفال کلپورگان کاملا هندسی و تداعی گر نقش های باستانی و تــزیینــات روی سفالینه ها با نمادهای تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده و حکایت از راز و رمــز و خواهش های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باورهای او دارد.
اغلب نمادهای روی آثار سفالی کلپورگان شبیه به نقوش سفال های ماقبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.
در این سفالینه ها لعاب به کار نمی رود بلکه برای تزیین و نقاشی از سنگ تیتوک استفاده می شود.
این سنگ در منطقه تپه آچار در کهوران مهرستان یافت می شود و رنگ آن معمولا قهوه ای یا سیاه است.
شورای جهانی صنایع دستی، روستای کلپورگان سراوان را به واسطه سفال هفت هزار ساله اش به عنوان یکی از روستاهای صنایع دستی جهان ثبت کرد.
فرماندار سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: روستای کلپورگان واقع در ۲۵ کیلومتری مرکز این شهرستان نخستین موزه زنده در ایران و دومین موزه زنده در دنیاست.
درویش نارویی اظهار داشت: سفالگری در این روستا ریشه در تاریخ و تمدن مردم این منطقه دارد.
وی با بیان اینکه سفال کلپورگان قدمتی هفت هزار ساله دارد افزود: مردم این منطقه با این صنعت عجین شده اند و کار آنان مختص به کارگاه نیست.
وی ادامه داد: زنان علاوه بر کارگاه ها در خانه هایشان نیز مشغول به سفالگری هستند.
وی بیان کرد: دختران و زنان این منطقه در همه رده های سنی به کار سفالگری و سوزن دوزی اشتغال دارند.
فرماندار سراوان گفت: مردم روستای کلپورگان علاوه بر سفالگری در حوزه های مختلف هنری دیگر مانند سوزن دوزی، موسیقی عرفانی و حصیر بافی فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: صنعت سوزن دوزی دیگر مختص سیستان و بلوچستان نیست بلکه این صنعت در بین اقشار مختلف مردم کشور نیز رواج پیدا کرده است
به گزارش ایرنا سراوان واقع در جنوب شرق ترین نقطه ایران به زادگاه خورشید شهرت دارد چرا که این شهرستان نخستین نقطه در کشور است که خورشید در آن طلوع می کند به طوری که طلوع و غروب خورشید در این نقطه با طلوع و غروب خورشید در غربی ترین شهر کشور یک ساعت و ۱۷ دقیقه اختلاف دارد.
این شهرستان با دارا بودن آثار دیدنی و جذاب نظیر سنگ نگاره های دره نگاران با بیش از هزاران نقش به صورت تک نگاره و تابلوی پرنگاره در نوع خود بی نظیر است و می توان از آن به عنوان بزرگترین مجموعه شناخته شده ایران با قدمتی هزاران ساله یاد کرد.
قلعه باستانی سینوکان یکی دیگر از آثار باستانی سراوان است که از دور به صورت برجی زبیا خود نمایی می کند و بنای این اثر به دوره اسلامی بر می گردد.
مسجد جامع دزک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سراوان است که در روستایی به همین نام در سه کیلومتری شرق مرکز این شهرستان واقع شده و از جمله مساجد اولیه و کهن سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
قلعه کنت در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر سراوان و روی صخره ای طبیعی در سه طبقه ساخته شده است و ورودی آن در قسمت جنوبی حدود ۱۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد که به حیاط جنوبی قلعه منتهی می شود.
همچنین پدیده طبیعی و کم نظیر تپه نمکی که در نقطه میانی روستای گشت سراوان واقع شده به عنوان جاذبه دیگر گردشگری منطقه شامل تپه ای نمکین مملو از املاح معدنی است که آرام آرام از دل آب جوشیده و بر سطح زمین جاری می شود.
به گزارش ایرنا، سراوان از توابع سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۳ هزار و ۹۰۵ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
۷۳۱۶**۳۰۴۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


سراوان


کلپورگان