اخبار گردشگری

هم زیارت کنید، هم سیاحت؛یک روز خوب، در همین نزدیکی…

 برای سفری یک روزه در یک روز پائیزی، که هم سیاحت کنید، هم زیارت، امامزاده داود‌(ع) تهران پیشنهاد مناسبی به نظر می‌رسد. بارگاه متبرک امامزاده داوود(ع) واقع در یکی از مناطق خوش‌آب و هوا و توریستی در دل رشته کوه البرز و در ارتفاعات شمال‌غربی تهران قرار دارد.

مسافت تهران تا آنجا ۲۵ کیلومتر است. این منطقه زیبا، دارای آب و هوای کوهستانی است، لذا تابستان‌های خنک و زمستان‌های بسیار سرد و یخبندان دارد. اما سفر در یک روز پائیزی و آن هم در روز‌های میانی هفته، بسیار دلپذیر است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، خصوصاً در ایام تابستان، روز‌ها شنبه تا چهارشنبه را انتخاب کنید، چون آخر هفته و ایام تعطیل جمعیت زیادی برای زیارت و سیاحت به این مکان مقدس می‌روند.
رفتن به امامزاده داوود(ع) از فلکه شهران شهر تهران شروع می‌شود. بعد از رد شدن از دوراهی کن، تابلو‌های راهنما شما را به جاده امامزاده داوود(ع) راهنمایی می‌کنند. پس از طی حدود یک کیلومتر، از شهر تهران خارج شده و از جاده بسیار زیبای کناره رودخانه، به سمت رودخانه کن بروید تا به باغ‌‌های منطقه کن برسید که در هر فصل سال، میوه مختص به آن فصل را دارد، از جمله خرمالوی کن که در فصل پائیز معروفیت خاصی دارد.

 از سولقان تا چشمه «دوآب»: پس از طی ۱۵ کیلومتر و شاید هم کمتر، به بخش سولقان با مردمی بسیار مهربان و مهمان‌نواز و باغ‌‌های سرسبز و زیبا با میوه‌‌های فصلی می‌رسید. سولقان در حاشیه دره و در انبوهی از درختان میوه‌‌های گوناگون واقع شده است. بعد از پشت‌ سر گذاشتن سولقان، به آبشار‌های کنار جاده می‌رسید که می‌توانید با کمی توقف در کنار آنها از طبیعت زیبای منطقه بیشتر لذت ببرید.

یکی از این محل‌ها به «دوآب» معروف است که در کنار چشمه‌ای که از کوه سرازیر می‌شود، واقع شده و چند استراحتگاه زیبای سنتی دارد که بسیار دیدنی است. در ادامه مسیر به سمت امامزاده داوود‌(ع)، از روستا‌های سنگان، رندان طالون و کیگا می‌گذرید که مسیر‌های کوهنوردی بسیار جذاب و تماشایی دارد. هر کدام از این روستاها با واقع شدن در حاشیه رودخانه و در میان درختان ‌میوه، جاذبه‌‌های زیبایی را به وجود آورده‌اند، خصوصاً روستای رندان که واقعاً زیبا است و مسیر کوهنوردی بسیار جالبی هم به سمت توچال دارد. پس از رد شدن از ورودی آخرین روستا به نام کیگا، به پارکینگ ماشین‌ها می‌رسید. دراینجا باید ماشین‌تان را پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید.
 هم فال و هم تماشا: هنگامی که به انتهای جاده می‌رسید، با عبور از چند پله به صحن جنوبی حرم مطهر خواهید رسید. پس از زیارت ضریح متبرک امامزاده داوود‌(ع)، از صحن شمالی خارج می‌شوید. اگر قصد شب‌مانی را دارید، به یکی از زائرسرا‌ها و مهمان‌پذیر‌ها بروید و بعد از جابه‌جا کردن وسایلتان، با خیال آسوده وارد بازارچه‌ها شوید و ضمن تماشای مناظر بازار، سوغاتی‌های مورد نظرتان را هم خریداری کنید.

 پای تپه سلام: اگر اهل کوهنوردی هستید، یا ماشین شاسی ‌بلند دارید، می‌توانید از مسیر دیگری که در واقع مسیر قدیمی و تنها راه تردد در قدیم برای رفتن به امامزاده داوود(ع) بوده، به این منطقه بروید. مسافت این مسیر حدود ۱۵ کیلومتر از فرحزاد است. این جاده از دل فرحزاد به سمت کوه‌های شمال تهران می‌رود. وقتی از فرحزاد گذشتید، جاده خاکی شروع می‌شود. این جاده خاکی همان راه پیاده‌روی قدیم است که ماشین‌های قدیمی و شاسی‌بلند، گردشگران و زائران را تا یونجه‌زار می‌بردند، ولی از آن به بعد را با قاطر یا پیاده باید طی می‌کردند. ‌به این شکل که در یونجه‌زار با کرایه کردن اسب و قاطر، افراد مسن و بچه‌‌ها را سوار بر آن می‌کردند و جوان‌تر‌ها نیز پیاده به دنبال آنها حرکت می‌کردند تا می‌رسیدند به تپه‌سلام، تپه‌ای که گنبد حرم امامزاده داوود(ع) از بالای آن معلوم بود. آنگاه همه زائران رو به سمت گنبد، سلامی ‌داده و راهشان را ادامه می‌دادند.