اخبار گردشگری

چهارمحال و بختیاری خاستگاه موسیقی تحول سال نو است

به گزارش ایرنا، تا پیش از ثبت موسیقی نوروزنامه ‘ علی اکبر مهدی پور دهکردی’ صدا نقاره های باب تهران و باب امام رضا علیه السلام به عنوان موسیقی تحویل سال نو در کشور رایج بود.
این موسیقی با شلیک گلوله های توپ ‘قومپوز'(قمپز) که تنها صدا داشت، همراه بود اما بعدها صدای موسیقی سرنا و کرنای علی اکبر مهدی پور دهکردی به عنوان نوروزنامه در رادیو ضبط شد و به عنوان موسیقی سال نو شناخته شد.
نوای آغاز سال نو با کرنا و سرنا در دستگاه ˈ چهارگاهˈ با بهره گیری از نوای موسیقی مقامی و محلی چهارمحال و بختیاری نواخته شد.
زنده یاد علی اکبر مهدی پور در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا مرکز شهرکرد برای نخستین بار به نحوه ضبط این اثر در رادیو تهران اشاره کرد.
به گفته مهدی پور، این ملودی و آهنگ که هنگام تحویل سال نو پخش می شود حدود ۳۲سال پیش در یکی از استودیوهای صدا و سیما در تهران ضبط و پس از آن در تمامی سالهای در آغاز فصل بهار پخش شد.
این آهنگ در دستگاه چهارگاه از دستگاههای دوازدهگانه موسیقی ایرانی نواخته شد و تنظیم آن براساس یکی از قدیمی ترین ردیف های موسیقایی ایرانی انجام شد.
این آهنگ در آن سالها با سرساز سرنا به همراه نقاره نواخته شد و ضبط آن تنها در یک مرحله اتفاق افتاد و این آهنگ دیگر با هیچ سازی به شکل کنونی ضبط نشد.
وی در آن گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرده بود: این موسیقی را بیشتر در نوروز می نواختند که به مرور زمان این موسیقی نیز، از دهه ۴۰ با شلیک گلوله توپ در زمانهای گذشته در آستانه از بین رفتن و فراموشی قرار گرفت.
علی اکبر مهدی پور یکی از استادان سرنانواز و کرنا ایران بود که اسفندماه ۸۸ در حالی دارفانی را وداع گفت،اما بسیاری از مردم او را با نام سریال ˈ روزی روزگاری ˈو موسیقی آغاز تحویل سال نو می شناسند.
علی اکبر مهدی پور دهکردی ˈ نوازنده معروف کرنا و سرنا در ایران است و بسیاری از مردم صدای ساز و موسیقایی سازهای سنتی او را در سریال ˈ روزی روزگاری ˈ به یاد دارند.
اما او با ملودی و آهنگ نوروزنامه و تحویل سال نو را به نام خود به ثبت رسانید و طنین ساز کرنا و سرنا را همواره به عنوان دو ساز ایرانی نواخته است آنچنان که او را با نواهایش در بسیاری از کشورها می شناسند.
مهدی پور نوروزنامه را یکبار با سرنا و یک بار با کرنا نواخت، کرنا سازی سنتی با چهار قطعه می باشد، که موسیقی و آهنگها و ریتم های حماسی و سنتی با آن اجرا می شود و ساز سرنا، از نظر شکل سازی کوتاهتر از کرنا می باشد، که در بیشتر مراسم ها و آیین های شاد اجرا می شود.
ساز کرنا ریشه ای عمیق در تاریخ فرهنگ ایرانی دارد و ایرانیان حتی در دوران مختلف تاریخی نیز این ساز را می نواخته اند.
نوازندگان سازهای سرنا و کرنا را در مناطق مختلف با دهل می نوازند و با کمی تغییر در بخش ˈ قمی ˈ و بخش سوراخها می توان دستگاههای موسیقی مقامی و ستنی ایران را بر روی آن اجرا کرد.
به گزارش ایرنا، اکنون سرنانواز و کرنا نوازان به یاد آن ملودی خاطره انگیز در آغاز سال نو اقدام به نواختن نوروزنامه می کنند.
۲۰۹۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موسیقی


نوروز ۹۷