اخبار گردشگری

آب انبار ۶بادگیر یزد میراثی ارزشمند و منحصر بفرد در این شهر کم آب

آب انبار از جمله بناهای وابسته به قنات است که برای ذخیره ‌سازی آب در زمستان و استفاده از آن در تابستان کاربری داشت.
برای شهرهای نواحی مرکزی ایران از جمله یزد ارزش آب بیش از هرجا احساس می شود؛ از این رو مردم سختکوش از دیرباز برای تامین آب به حفر قنات و احداث آب انبار روی آوردند.
آب انبار ۶ بادگیر بنایی ارزشمند و منحصر بفردی در یزد است که چهارم فروردین ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۰۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
سه بادگیر آن حدود ۱۸۵ سال پیش در دوره قاجار ساخته و سه بادگیر دیگر در سال های بعد به آن اضافه شد، اما تفاوت سه بادگیر قدیمی با بادگیرهای جدیدتر با اندکی دقت مشهود است.
یکی از ویژگی های مهم این آب انبار ۲ دهانه بودن آن است و ارتفاع مخزن، ارتفاع بادگیرها، معماری و مصالح به کار رفته در آنها و تزئینات آجر چینی مدخل ورودی از ویژگی‌ های منحصر به فرد این بنا محسوب می شود.
آب انبار ۶ بادگیر یزد سال ۱۳۷۱ هجری قمری بازسازی شد و دارای ۲ ورودی شمالی و جنوبی است.
راه پله های ورودی در ۲ طرف مخزن و در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند، راه پله ها از ۲ قسمت روباز و سرپوشیده تشکیل شده است و سردر ورودی آنها در ابتدای قسمت سرپوشیده قرار دارد، از ورودی جنوبی با طی کردن ۵۵ پله می توان به مخزن رسید.
در جلو سردر این راه پله که در میانه پله ۲۵ و ۲۶ (از بالا) قرار گرفته، یک هشتی با کف آجر فرش قرار دارد.
مخزن آب انبار مدور است و بر روی آن ۶ بادگیر زیبای هشت وجهی تعبیه شده است.
آب انبار دارای گنبد تخم مرغی شکل است و ارتفاع مخزن آب آن ۶٫۱۲ متر و ارتفاع بادگیر‌ها ۱۰ متر است.
این آب انبار بزرگ و پرحجم افزون بر ۲هزار متر مکعب گنجایش داشته و ۲ عدد شیر یا راه دسترسی به شیر آب انبار دارد که یکی برای مسلمانان و دیگری برای اقلیت زرتشتی استفاده می شد.
مردم ساکن در بافت تاریخی یزد تا حدود ۲۰ سال پیش از این آب انبار استفاده می کردند.
آب انبار ۶ بادگیر یزد در محله ای به همین نام در شهر یزد واقع شده است.
استان یزد ۲هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و یکهزار و ۷۲۰ اثر ثبت ملی دارد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
سال ۱۳۹۵، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
در استان یزد و با داشتن ۴۰ رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند در این بخش فعالیت می کنند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
۷۵۳۲ / ۲۰۴۷/
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


آب انبار


۶ بادگیر


یزد