اخبار گردشگری

نگینی در دامن شالیزار های سبز و خرم /تصاویر

دکتر علی رحمانی*

امامزاده سید محمود صدق معروف به سید السادات امامزاده پیر صدق در طبیعتی سرسبز و زیبا در میان شالیزارهای روستای باوریان قرار دارد.

به گزارش “توریسم آنلاین”نهری پر آب که در دو سوی آن درختان بلند چنار قد کشیده اند، درست از وسط حیاط امامزاده می گذرد و جلوه و صفای خاصی به آن بخشیده است. حیاط این امامزاده سراسر پر از درختان سرسبز است.

اهالی در حیاط امامزاده سید محمود صدق و در کناره های نهری که از آن می گذرد، سکوههای سیمانی برای اقامت مهمانان و مسافران ساخته اند.

استراحت در زیر سایه خنک درختان چنار بلند قامت به همراه موسیقی آواز گنجشگان و نسیم ملایم باد، در یک روز گرم، روزی خاطر انگیز و به یاد ماندنی برای شما رقم خواهد زد.
روستای گرمسیری باوریان در کوهپایه کوه معروف سرخ در دهستان جوکان، بخش میمند شهرستان فیروز آباد واقع شده است.

این روستا یکی از پر جمعیت ترین، معروف ترین و قدیمی ترین روستاهای منطقه جوکان است که مردمان سخت کوش و صاحب آوازه دارد.

امامزاده سید محمود صدق روستای باوریان

امامزاده سید محمود صدق روستای باوریان

امامزاده سید محمود صدق روستای باوریان

امامزاده سید محمود صدق روستای باوریان

در این روستا علاوه بر امامزاده سید محمود صدق و شالیزارهای با صفا و خرم آن، آثار گردشگری فراوان دیگری از جمله، رودخانه باوریان، امامزاده حمزه بن علی، سرچشمه رودخانه حنیفقان, جنگل بادام وحشی (برخک) و پسته وحشی (بنه) دامنه کوه سرخ و کوه کله قندی نیز دارد.

گلزار شهدا نیز از دیگر آثار گردشگری تاریخی این روستا است که برگ زرینی از تاریخ و رشادت مردمان پاک و اصیل باوریانیان را نشان می دهد. آنان با تقدیم شهدای زیادی دین خود را به دینشان و انقلابشان ادا کرده اند. این گلزار بر روی تپه ای در ورودی روستا قرار دارد و هر کسی که وارد می شود ابتدا فاتحه ای نثار روح این بزرگان می کنند و سپس قدم به روستا می گذارند.

برای رفتن به این روستا کافی است شما شهر شیراز را به قصد فیروز آباد، ترک کنید پس از گذشتن از شهر کوار و عبور از روستای موک، تونل زنجیران و روستای زنجیران در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر شیراز به سه راهی روستای باوریان می رسید که تابلوی سبز رنگ بزرگ امامزاده سر راه شما سبز می شود و ادامه مسیر را به شما نشان می دهد.

جالب است شما در این سفر گذر از دو شرایط مختلف جغرافیایی را تجربه خواهید کرد. ابتدا وارد دشت مسطح, وسیع و پهناور کوار می شوید که همه مزارع کشاورزی هستند و پس از آن و عبور از رودخانه قره آقاج و چشمه شاه بهرامی به یک طبیعت و جاده کاملا کوهستانی پر پیچ و خم قدم می گذارید که لذت های گردشگری خاص خود را دارد و اوج این احساسات را می توان در عبور از تونل زنجیران مشاهده کرد، هنگامی که صدای جیغ، صوت و کف مسافران و گردشگران در این تونل به گوش می رسد.

در این مسیر شما موفق به تماشای کوه سیزپوشان، بند بهمن رودخانه قره آقاج، تفریح گاه شاه بهرامی، کوه سپیدار، دشت و جنگل موک، چشمه و باغات زنجیران خواهید شد و از طبیعت بکر و خدادادی آن لذت خواهید برد.

*عضو تحریریه “توریسم آنلاین”؛دکتری زمین شناسی