اخبار گردشگری

طبیعت بهبهان نگین سرسبزی در خوزستان است

به گزارش ایرنا بهبهان ، با وسعتی حدود سه هزار و ۱۹۵کیلومتر مربع در جنوب غربی خوزستان قرار دارد. شهرستان بهبهان از طرف شمال و شمال شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب به استان بوشهر محدود می‌شود.
بافت تاریخی شهر بهبهان که قدیمی‏ترین منطقه بهبهان فعلی است، آثار قدیمی و تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. از ویژگی‏‌های این بافت وجود بیش از ۸۴ مسجد، حسینیه و امامزاده در لابه‌لای اماکن مسکونی آن است؛ قدمت بیشتر خانه‏‌هایی که در بافت واقع شده‏‌اند به دوره‌‏های قاجار و پهلوی می‌‏رسند.

** اماکن مذهبی
آرامگان امامزاده حیدر ، امامزاده شاه ‏میر عالی حسین، امامزاده شاه ‏فضل،شاهزاده حسین ،بی‏ بی خدیجه، بی‏ بی زبیده خاتون، بی‏ بی‏ صالحه ‏بیگم، امامزاده ابراهیم، امامزاده شیرعلی، امامزاده ابوذر، سید فقیه، آخوند ملاعلی بهبهانی در نقاط مختلف شهرستان بهبهان قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خوزستان و خارج از خوزستان به زیارت مرقد این بزرگواران می روند.

** صنایع دستی
در روزگار نه چندان دور صنایع دستی بسیاری در این شهرستان تولید می شد که نقش مهمی در تامین معاش ساکنان این منطقه داشت. مسگری، ورشوسازی، ساخت قلیان، ظروف سفالی، عبابافی، نمدمالی، لحاف‏‌دوزی، تولید کلاه نمدی و گیوه از جمله صنایع دستی شهرستان بهبهان است که در گذر زمان بخش عمده ای از آنها به دست فراموشی سپرده شده و امروزه تنها عبابافی ، نمدمالی، لحاف‏‌دوزی و گیوه‏‌دوزی در این شهرستان انجام می شود.

** راسته بازار معروف بهبهان
این مجموعه که با شماره ۳۷۶۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده قدیمی‏‌ترین بازار شهر است. این مجموعه متعلق به دوره قاجار، دارای چندین راسته بوده که حرفه‏‌های مختلف در راسته‏‌های مخصوص به خود فعالیت داشتند؛ هم اکنون تنها یک راسته از آن باقی‎مانده است‎؛ برروی دیوار راسته باقی‎ مانده دو کتیبه قرار دارد؛ مصالح به کار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ویژگی‏‌های آن می‏‌توان به سقف گنبدی حجره‏‌ها و کاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف راسته‏‌ اشاره کرد.

** پل تاریخی ارجان
این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا(ع) و قدمگاه امام رضا(ع) واقع شده‎ متعلق به دوره ساسانی است.
این پل دارای دهانه‌ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی مانده‎ و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏‌شود؛ همه آثار به جامانده ساسانی بوده و از سنگ و ملاط گچ ساخته شده ‎است؛ آثار پل کوچک دیگری پایین‌تر از پل بزرگ‌تر دیده می‌‏شود.

** پلاژ مارون
این مجموعه دارای فضای سبز زیبا با گونه های گیاهی متنوع است که چشم اندازی زیبا را به وجود آورده است. مجموعه تفریحی- ورزشی ساختمان های جنبی سد مارون (پلاژ) با وسعت حدود ١٣ هکتار در ٢۴ کیلومتری شهرستان بهبهان جنب دریاچه سد مارون واقع شده است.

** نرگس زار بهبهان
یکی از قدیمی ترین نرگس زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در خوزستان و شهرستان بهبهان است، که قدمت آن به پیش از میلاد مسیح نیز گفته شده است. مساحت آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار و از میدان بیدبلند فعلی تا منطقه تنگ تکاب و حتی کردستان بهبهان گسترده بوده است. نرگس زار بهبهان هم اکنون هم از جمله مناطق مهم و باسابقه رویش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس زارهای طبیعی و معروف ایران محسوب می شود. حدود ۳۵ تا ۴۰ سال پیش بخش وسیعی از زمین های اطراف نرگس زار فعلی پوشیده از گل نرگس بوده که متاسفانه با مکانیزه شدن کشاورزی، تصرف زمین ها برای کشت غلات، خارج ساختن پیازهای نرگس و خروج غیر مجاز آنها به استان های دیگر، بخشی وسیع از این گلزارها که یک سرمایه ملی است، از بین رفته است. در سال های گذشته با تلاش و پیگیری اداره منابع طبیعی بهبهان، گلزار فعلی که مساحتی حدود ۲۰ هکتار دارد، ملی شده و عملیات مراقبت، نگهداری و احیای آن صورت گرفته است.

** منطقه گردشگری تنگ‎تکاب بهبهان
این روستا در ۲۰ کیلومتری شمال بهبهان، نواحی اطراف کارخانه سیمان و در نزدیکی سد مارون، در دامنه کوه تنگ‎تکاب واقع شده‎ است؛ راه باریک و پرپیچ و خم کوهستانی ما را به این منطقه خوش آب و هوا می‏‌رساند که به طور کامل بر شهر بهبهان و رودخانه مارون که در پای آن جریان دارد مسلط بوده به ویژه در شب چشم‏انداز شهر بسیار دیدنی است. باغ‏های انبوهی در دامنه کوه واقع شده‏اند و هرکدام دارای چشمه و استخر است؛ کوهستانی بودن، وجود مناظر زیبای طبیعی و دور بودن از هیاهوی شهر باعث شده‎ تا در همه فصول سال علاقه‌مندان زیادی برای تفریح و استراحت به این منطقه سفر کنند.
کوهستانی بودن منطقه به دوستداران کوهنوردی و صخره‏نوردی امکان پرداختن به علاقه خود را می‏‌دهد؛ همچنین قلعه ای در این منطقه به جا مانده که به حسن صباح نسبت داده می‏‌شوند و آن طور که در کتاب خداوند الموت آمده یکی از معاونان حسن صباح در این قلعه بر منطقه‏‌های خوزستان و فارس و کهگیلویه نظارت می‏‌کرده ‎است.

**دیگر اماکن تاریخی بهبهان
دیوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته‎بازار، نارین قلعه(تخریب شده)، مقوم(از بین رفته)، آب‎ انبار و برکه‏‌ها، بقعه بشیر‎نذیر، عمارت کلاه‎فرنگی(تخریب شده)، مجموعه ارجان(گور مکشوفه کیدین ‎هوتران)، مجموعه بکان (پل، حمام)، پل خیری مح‎خان (خیرآباد)، قلعه مدرسه (خیرآباد)، آتشکده چهارطاق (خیرآباد)، کتیبه تنگ‎تکاب، برج‌های رضاخانی، خرابه‏های کلگه‏زار، کتیبه تنگ سروک از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.

** قلعه گلو
قلعه گلو یا همان قلعه گل و گلاب در میان پنج روستای شله زار یک و دو ، گنجیگون ، چم بستون یا چم بستان و قلعه دز قرار دارد که نزدیک ترین روستا به قلعه گلو روستای چم بستون است که از بالای قلعه هم دیده می شود.یکی از نام های پر آوازه و نام آشنای این مناطق قلعه گلو یا گل و گلاب است که اهالی لیراوی آن را مرکز حکومت لیراوی کوه به رهبری امیر لیرو می دانند.
شهرستان بهبهان به دلیل آب و هوای مناسب و دارا بودن جاذبه های تاریخی و مذهبی یکی از مهم ترین قطب های گردشگری در استان خوزستان است.
براساس آخرین سرشماری انجام شده، شهرستان بهبهان بالغ بر ۱۸۰هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیش از ۱۳۹ هزار نفر جمعیت شهری و ۴۱هزار نفر جمعیت روستایی را تشکیل می دهند.
۹۸۸۷/ ۶۰۳۷

انتهای پیام /*


اجتماعی


بهبهان


خوزستان


گردشگری