اخبار گردشگری

نُقل ارومیه زینت بخش دیرینه سفره های نوروزی

به گزارش ایرنا بیدمشکی یا ابریشمی، گردویی، پسته ای، زعفرانی، گل محمدی، دارچینی، گشنیزی و آلبالویی انواع مختلف نقل ارومیه بوده که بر اساس ذائقه مصرف کنندگان و به مرور زمان در دیگ های مسی پخت نقل قرار گرفته است.
یکی از پرطرفدارترین آنها یعنی نقل بیدمشک نیز منتخب مشتریان بوده و این نقل خواص این گیاه شامل ‘ احساس آرامش، کمک برای درمان کم خونی، تقویت قلب و تزریق حس شادابی و نشاط ‘ را به خریدارانش تقدیم کرده است.
حاج عسگر، از قنادان باسابقه ارومیه ای است که نفس گرمش در قدیمی ترین قنادی این شهر(سابقه فعالیت از سال ۱۳۳۲ تاکنون) موجب شیرینی کام خانواده و اطرافیانش شده اما کسالتش مجال مصاحبه با وی را از ما سلب کرده است.
‘حسین آقا’، پسر بزرگ حاج عسگر که از اوایل دهه ۱۳۶۰ برای تولید نقل به پدرش ملحق شده است، می گوید: در گذشته نقل ارومیه به صورت سنتی و به صورت دستی تهیه می شد و به نیروی جسمانی زیادی نیاز داشت؛ در آن دوران یک دیگ بزرگ را با زنجیر از بلندی آویزان می کردند و با دست آن را حرکت می دادند و یک نفر نیز در ضمن حرکت شیره نقل را به بادام ها اضافه می کرد.
‘حسین آقا’ این چنین ما را با ظرافت های تهیه نقل آشنا می کند و می گوید: اگر دیگ متحرک نبود همه شیره ها به کل بادام ها می چسبید و در حقیقت در اثر حرکت و جریان هوا چسبندگی از بین می رفت.
وی ادامه داد: حساس ترین مرحله پخت نقل خاموش کردن شعله گاز در زمان تهیه شیره ی نقل است؛ دیر یا زود خاموش کردن شعله باعث زود خشک شدن یا به هم چسبیدن آن می شود.
وی با اشاره به اینکه نقل ارومیه مشتریانی از کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه دارد، ادامه داد: اقدام لازم برای دریافت کد بهداشتی و صادرات این سوغات آذربایجان آغاز شده است.
** معطر کردن خلال بادام با گیاه بیدمشک رمز تولید نقل بیدمشک اصیل
وی می گوید: خلال بادام به منظور معطر شدن نقل باید سه روز در گیاه بیدمشک غوطه ور شود و در این مدت چند بار نیز هم زده می شود تا کیفیت خود را از دست ندهد؛ سپس خلال بادام و گیاه بیدمشک الک زده می شود تا ناخالصی های خلال ها جدا شود و پس از آن بادام ها خشکانده می شود.
وی ادامه می دهد: برای تهیه شیره نقل، شکر در دیگ ریخته شده و در ۱۱۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه حرارت داده می شود؛ البته بسته به میزان شکر، زمان حرارت متفاوت است و وقتی شیره قوام پیدا می کند، روکش بادام آماده می شود.
به گفته وی، در این مرحله بادام به مدت نیم ساعت حرارت داده می شود تا دمای آن با شیره تطبیق داده شود؛ شیره در چند مرحله به بادام اضافه شده و شکل و بزرگی مغز بادام به شکل نهایی نقل منجر می شود.
وی وقتی صحبت از تشخیص نقل بیدمشک مرغوب به میان می آید، بیان می کند: اگر بادام معطر شده در گیاه بیدمشک را بشکنید، رنگ زرد در مغز آن را باید ببینید و با این روش، نقل بیدمشک اصیل از غیراصیل متمایز می شود.
به گفته وی، برخی از تولیدکنندگان در سایر مناطق کشور نقل را از اسانس یا عرق بیدمشک تهیه می کنند اما نقل پزان ارومیه ای از گیاه بیدمشک به صورت خلاقانه برای پختن این سوغات آذربایجان استفاده کرده اند و برند آن را تا به امروز در اختیار داشته اند.
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان ارومیه گفت: در حال حاضر ۶۲ نفر در ارومیه دارای پروانه کسب برای تولید نقل هستند و حدود ۱۰ پرونده نیز در دست تایید است.
امیرعلی نوجوان افزود: ماهانه به طور میانگین ۷۰ تن انواع مختلف نقل در ارومیه تولید می شود که این میزان در ایام نوروز و فصل تابستان که خیل گردشگران به این شهر جاری می شود به بیش از ۱۵۰ تن می رسد.
وی با اشاره به اینکه از سال ها پیش نقل بیدمشک و گردویی در این شهر به تولید رسیده است، اضافه کرد: نقل بیدمشک برند این شهر محسوب می شود و تولیدکنندگان باید بیش از پیش روی این نوع نقل سرمایه گذاری کنند تا محبوبیت این سوغات سنتی ارومیه در سطح کشور بیشتر از این شود.
به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی آذربایجان غربی تلاش ها برای ثبت ملی نقل ارومیه در دفتر ثبت آثار، حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی این سازمان با همکاری اتحادیه قنادان و شیرینی پزان از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
حسن سپهرفر افزود: انواع طعم های دیگر نقل بیدمشک ارومیه نیز به عنوان نمونه های مختلف تولیدی آن معرفی شده است تا این سوغاتی سنتی ارومیه در سطح ملی هرچه بیشتر مقبولیت پیدا کند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی یکی از مناطق اصلی رویش گیاهان دارویی و کوهی در منطقه به شمار می رود و وجود این گیاهان و فرهنگ عرق گیری از آنها بر تولید و عرضه انواع عرقیات گیاهی و حتی رونق بازار نقل ارومیه تاثیرگذار بوده است.
نقل ارومیه از گذشته های دور در بین مردم ایران جایگاه مناسبی داشته و به عنوان جایگزین قند، در کنار چای از آن استفاده شده است؛ نقل یکی از خوشمزه ترین سوغات ارومیه است که هیچ مسافری نمی تواند به آسانی از آن چشم بپوشد!
۷۱۲۹/۳۰۷۲
گزارشگر: توحید محمودپور

انتهای پیام /*


فرهنگی


نقل


سوغات ارومیه


نوروز ۹۷