اخبار گردشگری

آیین های شب نوروز در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایرنا، بسیاری از پیرمردها و پیرزن ها هنوز به یک شب مانده به نوروز و شب عید ‘ شب علفا ‘ می گویند که شب عید و شب علفا با پخت کوفته ریزه در شهرکرد مرسوم بوده است.
‘ کوفته ریزه ‘ شهرکردی ها یکی از رایج ترین غذاهای شب عید در بین مردم است و مانند ماهی دودی یا قیمه ماهی فقط مختص شب عید است که البته کوفته شهرکردی با کوفته تبریزی از نظر نوع پخت و مصالح، تفاوت بسیاری دارد.
در شهرکرد کوفته ریزه با گوشت یا ماهی یا مرغ بریان شده و سبزی های محلی خوش طمع طبخ می شود که تنها غذای ترش و شور شب عید محسوب می شود.
در برخی از مناطق نیز در شب نوروز به یادگذشتگان مردم اقدام به پختن نوعی شیرینی شبیه به حلوا می کنند که به آت ‘ حلوا علفی’ نیز گفته می شود.
این شیرینی تخت با شیره انگور، ادر سفید و روغن تفت داده می شود و با گلاب و گل های بهاری برای قرار گرفتن بر روی مزار درگذشتگان تزئیین می شود.
این حلوا و شیرینی از سوی زنان در ساعت سال تحویل در آرامستان درگذشتگان به صورت قطعات کوچک شده ، بین مردم توزیع می شود.
در زمان گذشته در شب عید رسم هایی مانند اسب دوانی،چوگان، کشتی گرفتن، پوشیدن لباس رنگی، حنابندان عید، حلوای عید ،آرایش و آذین منزل و اهل خانه،آزادسازی زندانیان، دادورزی و عدالت ، نیکوکاری و هدیه دادن رایج بود که اکنون تنها بخشی از آن در بین مردم وجود دارد.
رئیس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید:در فرهنگ ایرانی اسلامی، ایرانیان معتقدند خداوند جهان را در ۶روز خلق کرد، به همین علت در روز هفتم که نوروز است، شکرانه خلقت خداوند را با برپایی نماز به جایی می آورند.
عباس قنبری عدیوی در گفت وگو با ایرنا افزود: در شب نوروز مردم در گذشته اقدام به برپایی جشن هفت سینی یا هفت چینی می کردند و عدد ۷ برای ایرانیان دارای جایگاه خاصی بوده است.
به گفته وی،هفت طبق یا سینی از میان سکه،سرکه،سمنو،سیب، سنجد، سوهان، سنبل ، سبزه ،سنگک ،سیاه دانه و سماق را که هرکدام از آنها نمادی از زندگی ، آرامش ، ثروت ، عشق ، جاودانگی ، برکت کشاورزی و شوری بود، را به همراه قرآن ، ماهی ، آیینه و شانه بر سفره های خود می گذاشتند.
وی گفت:استفاده از تخم مرغ در سفره های هفت سین نیز به منزله پایداری کره زمین و کهکشان ها بوده و پس از چیدن سفره هفت سین که به صورت آیین خاص و با حضور بزرگان قوم برپا می شد، هفت قلم آجیل و خشکبار نیز در کنار سفره هفت سین چیده می شد.
به گزارش ایرنا،یکی از سنت های مردم چهارمحال و بختیاری در شب عید خوردن غذا دورهمی است که بیشتر این غذاها سبک و نوع طبخ آن محلی است.
چهارمحال و بختیاری دارای ۹ شهرستان با بیش از ۹۰۰هزار نفر جمعیت می باشد.
۲۰۹۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نوروز ۹۷


آیین ها و سنتها