اخبار گردشگری

نشاط بهاره عروس زاگرس رخ نموده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، اینجا ایلام است، سرزمین رویایی و چهار فصل، ملقب به عروس زاگرس به واسطه شهره زیبایی و جنگل ها و دامنه های مملو از سبزینه و گل های رنگا رنگش، بکرترین سرزمین و رویایی ترین تصویر طبیعت که در هر دم و بازدم هوای دلپذیرش فارغ از روزهای غبارآلود می توانی احساس کنی.
اینجا شکوه مانای زیبایی طبیعت همه اش به یکباره خود را هویدا کرده و چشم سیر نمی شود از این همه زیبایی و جاذبه، هر کجایش که قدم بگذاری در این روزهای بهاری بهترین لحظات را تجربه زندگی ات خواهی کرد.
از کوه مانشست استوار و قله شلم تا ابهت قلاقیران و دامنه های زیبای سیکان، از قله های هفت برادران شروزیل، از گچان مملو از بوته و جنگل از شاه نخجیر و میمه و کولک تا کبیر کوه سپید و با عظمت همه را می توان در این خطه جغزافیایی غرب کشور ببینی و هر منطقه تجربه و جاذبه ای زیبا از حضور در دامن طبیعت را در ذهنت تا ابد جاری می کند.
اینجا همه اش زیبایی است از ملاپنجاب و ششدار تا باغای زیبای گردوی سیوان که این روزها شکوفه های سیب و زردآلو گیلاس آن را به تابلویی رنگین مبدل کرده تا ایوان و چرداول سردسیر و سیروان بکر و تداعی روزهای جنگ در دشت های وسیع مهران و دهلران در رسیدن به آبدانان و بدره و ملکشاهی غیور تا تاریخ و تمدن با عظمت دره شهر و ایلام همه نگین زاگرس است و زیبایی را بی منت میهمان چشمانت می کند.
در این سرزمین کوهستانی که زندگی ابا و اجداد مردمان این دیار روستانشینی و عشایری بوده همه ساله با آغاز سال جدید و ایام تعطیل عید نوروز مردم استان ایلام این ایام را به میان کوه‌ها و جنگل‌های بسیار زیبا و دیدنی سطح استان می‌روند و اوقات خود را در این مکان‌ها سپری می‌کنند.
شمار زیادی از مردم ایلام با برپایی چادرهایی در طبیعت زیبا و چشم نواز ایلام روزها و لحظات بیادماندنی برای خود رقم می زنند و خاطرات دل انگیزی از بهار و عید نوروز برای خود و خانواده ثبت می کنند.
شمار زیادی از خانواده های ایلامی با برپا کردن چادر در طبیعت زیبای ایلام در مناطق ماربره، تخت خان، منجل، گلان، مله پنجاب، بدره، ششدار، دالاهو و …در کنار دوستان و بستگان خود روزهای خوش و خرمی را به یاد تکرار تجربه زندگی سنتی فارغ از لحظات شلوغی شهر و دود و صدا و ترافیک سپری می کنند.
هرچند ممکن است بارش باران در بسیاری از روزها تداوم داشته باشد اما با این حال آنان با تجهیز چادرهای خود سعی دارند که لذت این روزهای بهاری و گردش و حضور در دامن طبیعت را به یاد نیاکان خود از دست ندهند.
انجام بازی های محلی، کوه گردی، جمع آوری گیاهان خوراکی، شب نشینی و رقص و پایکوبی و دور هم نشینی با بر افروختن آتش در طول شب از جمله تفریحات گردشگران ایلامی در مناطق کوهستانی است.
پخت نان سنتی، انواع شیرینی های سنتی نظیر ‘پپگه’، ‘شلکینه’، نان خرمایی، برجی برساق، تهیه انواع غذاهایی محلی که با استفاده از گیاهان کوهی تهیه می شود نظیر توله، منگر، پاغازه، ترگ، پیچگ، قارچ محلی انجام انواع بازی های بومی فارغ اینترنت و رایانه و تبلت نظیر پلان، والیبال، وسطی، چوزان، قلان، بر افروختن آتش شبانه و رقص و پایکوبی سنتی، خواندن شعرهای محلی و دلنشین، تعریف قصه و خاطره و متل همه از لحظات خوش بزم ایلامی ها در زوهای خوب نوروز در زیر چادر در تفرج گاه های استان است.
این تفرج کنندگان معمولا قبل از سال تحویل با برپا کردن چادر در کنار دوستان و بستگان خود در مناطق تفریحی ابا و اجدادی خود حضور دارند و مهمانان نوروزی خود که از سایر استان ها به ایلام سفر می کنند را با حضور و سکونت در چادرها و لحظات خوب و خوش دعوت می کنند.
استان ایلام، شهره به عروس زیبای زاگرس دارای مناطق تفرجی و بسیار دیدنی زیبا و جذابی است که هر رهگذر و تفرج کننده ای را مجذوب خود می کند.
این چشم اندازهای بدیع و طبیعی با بهبود زیر ساخت های گردشگری به مناطق بسیار مفرح و دل انگیز برای گردشگران مبدل شده و موجی از شادابی و نشاط را برای تفرج کنندگان به دنبال دارد و لذت لحظات بسیار بیادماندنی و خوشی را برای همه رقم می زند.
استان ایلام با دارا بودن آثار طبیعی و زیبا و همچنین آثار باستانی و تاریخی و آب و هوایی چهار فصل یکی از مناطق بسیار چشم نواز در غرب کشور به شمار می رود که مردم و گردشگران این روزها روزهای خاطره انگیزی را سپری می کنند.
وجود چشم های آب گرم دهلران، چشمه دو قلوی آبدانان، تنگه بهرام چوبین دره شهر، غار زینگان، غار خفاش، پل تاریخی گاومیشان، قلعه والی و تنگه رازیانه از جمله این آثار زیبا و دیدنی هستند.
این روزها شهر تاریخی دره شهر به واسطه وجود ده ها اثر تاریخی و طبیعتی بسیار زیبا از جمله شهرهای شلوغ و گردشگر پذیر استان ایلام بشمار می رود.
استان ایلام با جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوان در ایام تعطیلات نوروز پذیرای هزاران مهمان از مناطق مختلف کشور است.
این استان با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی و آثار و ابنیه تاریخی فراوان و منحصر بفرد زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و یادمان های دفاع مقدس از زیر ساخت های مناسب برای توسعه گردشگری برخوردار نیست.
این استان یک هزار و ۵۰۰ آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۴۵ اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.
حدود ۸۷ درصد مساحت استان ایلام عرصه های مرتعی و جنگلی است.
/۶۰۳۴/۷۱۷۷

انتهای پیام /*


اجتماعی


عید نوروز


تفریح گاه ها


برپایی چادر