اخبار گردشگری

گردشگری روی ریل تاریخ و طبیعت

عباس مهدوی

مسیر راه اهن شمال هم نشین با کوه ,جنگل ,تاریخ و معماری است.در قطارهای این مسیر نباید فرصت دیدن و نشستن پشت پنجره را از دست داد.این زیبایی در مسیر سوادکوه به اوج می رسد.مسیری رویایی و خاطره انگیز که برای گردشگران دیدنی است.

به گزارش“توریسم آنلاین” ایستگاههای قطار در مسیر راه اهن شمال با معماری جذاب خود توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.ایستگاه هایی که اگر چه به امکانات امروزی مجهز شده اند اما هنوز از حیث بصری مولفه های گذشته را نیز روایت می کنند.

قطارهای مسافری که از راه می رسند پشت پنجره های قطار مسافرانی را می بینید که با تلفن همراه خود از ساختمان ,معماری وطبیعت اطراف ایستگاهها عکس می گیرند.

راه آهن شمال دارای ۳۱ ایستگاه بزرگ و کوچک است و به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود.

ایستگاه های راه اهن شمال هرچند به امکانات و تجهیزات مدرن امروزی مجهزند اما همچنان از ابزار گذشته نیز بهره می برند.

نکته جالب توجه ،اطمینایی است که کارکنان راه اهن به ابزار قدیمی دارند ومعتقدند که درصد خطای ان بسیار اندک است.

دریافت مجوز حرکت در مسیر هنوز مربوط به هفتاد سال گذشته است و با میله های کوچکی انجام می شود که لوکوموتیو رانان با دریافت و واگذاری ان مجوز ادامه مسیر را دریافت می کنند.

حتی تلفن های هندلی هم با وجود تلفن های تصویری روی میز روسای ایستگاه ها هنوز جایگاه خود را دارند .

معماری اعجاب اور مسیر راه اهن شمال در مسیرکوهستان و جنگل ،جاذبه ای است که حتی برای گردشگران خارجی هم جذاب است.
پل ها و تونل هایی که با گذشت ۸۰سال همچنان پابرجا ,محل تردد غول های اهنی هستند که روزانه دهها بارمسیر را طی می کنند.

سازه هایی که با ابتدایی ترین ابزار بشری در دل کوه و جنگل ساخته شده اند و حتی برای معماران و مهندسان امروز هم شگفتی سازند.

پل ها و تونل هادر نقاطی دور از دسترس انسان با طبیعت پرباران و رانشی منطقه، ان هم با کمترین اسیب به محیط زیست با بیل و کلنگ و توان کارگران ساخته شده اند .

طراحی مسیر ۱۱۵ کیلومتری خط راه آهن شمال از گدوک تا قائم شهر به گونه ای بوده که با ساخت آن یکی از زیبا ترین مناظر دست ساز بشر در دامنه های شمالی رشته کوههای البرز پدید آمده است. در این مسیر دره های عمیق ، قله های بلند و خطرناکی وجود دارد که موجب احداث راه آهن

با تعداد بسیاری تونل و پل های بزرگ و کوچک ،همراه با خطوط حلزونی شکل معروف به سه خط طلا شده است .
درست روبروی پل تاریخی و باشکوه ورسک مزاری وجود دارد که مهندس و طراح این پل در ان ارمیده است.

“والتر ایکنراتریشی” که در سایه تلاش و خلاقیت خود و همکارانش چنین سازه تحسین برانگیزی را میان دو صخره با عظمت خلق کرده است پس از مرگ بهترین مکانی را که برای مزارش برگزیده ورسک است.

پل ورسک که اکنون از ساخت آن بیش از ۸۰ سال می‌گذرد خم به ابرو نیاورده و حیرت هر گردشگری را بر می‌انگیزد.

پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می‌شود و با شمارۀ ۱۵۴۳ به ثبت ملی رسیده‌ است.ا
روزگاری از این پل برای اشغال ایران وحضوربیگانگان استفاده شد و بعدها پس از پیروزی انقلاب برای عزیمت رزمندگان شمالی تا جانانه و شجاعانه دشمن متجاوز را از این اب و خاک برانند.

اگر راه آهن سراسری ایران نمی بود شاید نقشه جهان شکل دیگری به خود می گرفت.

راه اهن ایران به ویژه راه اهن شمال نقش اساسی در پیروزی متفقین برالمان هیتلری داشت و چرچیل از این مسیر ریلی به عنوان پل پیروزی یاد کرد که اگر نبود شاید نقشه جهان شکل دیگری به خود می گرفت.

امریکاو بریتانیا از طریق راه اهن ایران تسلیحات خود را به دریای کاسپین رساندند تا با تجهیز ارتش شوروی زمینه شکست المانها را در استالینگراد فراهم کنند.

قطار قطار خاطره در راه اهن شمال

‍حالا ارزوی دیرین علاقمندان به دیدن جاذبه های دلربای راه اهن شمال محقق شده است.

قطاری که مسافرانش را به دیدن جاهایی می بردکه تا چندی پیش ممکن نبود وپا گذاشتن به ان یک رویا بود.
گردشگری در مسیر چشم نواز راه اهن شمال با قطاری اختصاصی را باید تجربه کرد تا مکان هایی را در قاب چشمان جای داد که پر از هیجان ،زیبایی و تحسین است.

قطاری که شما را به دل طبیعت،تاریخ ومعماری سحرانگیز می برد.

نقطه شروع برنامه قطار گردشگری از ساعت ۶:۴۵ در ایستگاه تهران است. پس ازصرف صبحانه در قطار گردشگری به جلگه حاصلخیز ورامین می‌رسیدو با پشت سرگذاشتن آن جلوه‌هایی از حاشیه کویر را در نزدیک گرمسار شاهد خواهیدبود.

پس از گرمسار با گردش به سمت شمال، در کنار حبله‌رود قرار گرفته و کمی بعد به اولین ایستگاه موردبازدید می‌رسیدکه از نمونه ایستگاه‌های راه‌آهن با مشخصه‌های ویژه ایستگاه‌های تشکیلاتی سال‌های اولیه راه‌آهن است. پس از کمی گشت وگذار، به قطار برمی گردید و از مناظر فوق‌العاده دیدنی مسیرکبوتر دره، سیمین‌دشت و زرین‌دشت عبور می‌کنید.

با نزدیک شدن به بخش کوهستانی شمال، به داستانی‌ترین و رویایی ترین بخش تور وارد می شویدکه نه فقط به لحاظ زیبایی بلکه به لحاظ فنی و تاریخی نیز بسیار جذاب است.

در ده شوراب از قطار پیاده می‌شوید تا علاوه بر تماشای ترکیب فوق العاده‌ای از صنعت و طبیعت، درباره نحوه ساخت خط آهن شمال و مشکلات پیش روی آن نیز بشنوید. با قطار از مشهورترین سازه های راه‌آهن شمال مانند پل ورسک، سه خط طلا و … دیدن می‌کنید.

در ایستگاه ورسک از قطار پیاده می‌شویدتا نمایی معروف از ورسک را تماشا کنیدو عکسی به یادگار ثبت کنید. در ادامه ناهار در قطار صرف می‌شود و مسیر تا سوادکوه ادامه می‌ یابد. با گذشتن از نیمه روز در ایستگاه سوادکوه پیاده می‌شویدو ضمن یک پیاده‌روی سبک، بیشتر با راه‌آهن آشنا خواهید شد.

پس از غروب آفتاب، عصرانه را در یکی از ایستگاههای قدیمی صرف می کنید. قطار گردشگری حدود ساعت ۹:۳۰ به تهران برمی گردد.

قطار ریل باس، پذیرایی صبحانه، نهار گرم، سه میان وعده، کارشناس گردشگری راه آهن، راهنما، نقشه وبیمه شما را در خاطره انگیز ترین تورریلی همراهی می کنند و سفری دلپذیر را برایتان رقم می زنند. کفش مناسب پیاده روى، کوله سبک، کلاه و عینک آفتابی، لباس مناسب، کارت شناسایی، وسایل شخصى و داروهاى ضرورى هم یادتان نرود. برای داشتن سفری سبز و دوستدارطبیعت ظروف غذا و فلاسک آب جوش همراه داشته باشید.