اخبار گردشگری

بازی چوگان در میدان امام (ره) اصفهان برگزار می شود

به گزارش ایرنا روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز پنجشنبه به نقل از فریدون اله یاری اضافه کرد: باتوجه به تاکید استاندار اصفهان و اینکه چوگان آذر امسال با تلاش سازمان میراث فرهنگی به ثبت جهانی رسید، تلاش داریم تا این ورزش ملی را با شکوه در نوروز ۹۷ برگزار کنیم.
وی افزود: این رویداد فرهنگی و ورزشی از دوم تا ۱۱ فروردین آینده همه روزه از ساعت ۱۱ صبح در ضلع شمالی مجموعه جهانی میدان امام اصفهان برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: در این رویداد فرهنگی و ورزشی تیم های سازمان میراث فرهنگی، خلیج فارس، نقش جهان و هیات چوگان اصفهان در مدت ۱۰ روز با حضور گردشگران نوروزی به رقابت می پردازند.
وی تصریح کرد: این رویداد فرهنگی ورزشی صبح روز دوم فروردین آینده با رژه چوگان سواران از مجموعه جهانی کاخ چهلستون آغاز می شود و سپس بازی چوگان در میدان امام به عنوان کهن ترین مرکز بازی چوگان جهان اجرا می شود.
چوگان از ورزش ‌های کهن ایران می باشد که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده ‌است.
این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان نیز معروف است.
چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌ شود برگرفته شده‌ و در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌ گذاشتند.
امروزه بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند. چوگان همچنین از جمله ورزش‌هایی است که از سال ۱۹۰۰ (میلادی) تا سال ۱۹۳۹ (میلادی) به عنوان یک ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شد و هم اکنون نیز از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته شده‌ است.
میدان تاریخی امام (ره) (نقش جهان) که در سال ۱۰۰۶ هجری قمری همزمان با انتخاب اصفهان به پایتختی شهریاران صفوی در باغ بزرگ نقش جهان همراه با بناهای پیرامون آن بنا شد در دوره شاه عباس بزرگ و جانشینان او در روزهایی که جشن‌ های سلطنتی برپا بود، محل بازی چوگان بود و قبل از آن نیز این میدان محل چوگان بوده است.
دو دروازه سنگی چوگان از آن دوره هنوز در این میدان باقی است که از انجام ورزش چوگان در آن دوره حکایت می‌ کند و قدیمی ‌ترین دروازه چوگان دنیاست.
طرح این میدان تا جایی در نحوه اجرای بازی چوگان تأثیر داشته‌ است که زمین‌های ورزشی هارلینگام و سایر زمین‌های چوگان معروف، کم و بیش از روی این میدان ساخته شده‌ اند.
میدان نقش جهان اصفهان و بناهای پیرامون آن به عنوان مجموعه عظیم تاریخی درسال ۱۳۵۸ خورشیدی به عنوان میراث بشری به ثبت جهانی رسید.
د/۷۱۴۱ / ۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروزگاه


چوگان


اصفهان