اخبار گردشگری

همایش ‘نوروز در سپهر فرهنگ ایرانی’ در قزوین برگزار شد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این همایش توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در دولتخانه صفوی برگزار شد.
علی بلوک باشی، نویسنده و مردم شناس در این همایش گفت: نوروز پیش از اسلام به عنوان نوزایی طبیعت و مهر ایزدان به زمین در نظر مردم به عنوان یک آیین بزرگ و باشکوه محسوب می شد.
وی با بیان اینکه نوروز دارای مراحلی است،افزود: مرحله اول شامل روزهای پایانی سال و وداع با آن و آمادگی برای استقبال از سال نو است که در آن مردم به تطهیر، پاک سازی و رفع آلودگی های محیط زیست خود می پردازند که امروزه آنرا به عنوان خانه تکانی می شناسیم.
بلوک باشی گفت: دومین مرحله از نوروز که شامل ۱۲ روز است و از زمان تحویل سال نو آغاز می شود را باید دوره انتقال میان سال کهنه و نو دانست که در این ایام مردم با خویشاوندان خود دیدار می کنند و با دادن عیدی به یکدیگر و تبریک سال نو این ایام را با یک نشاط خاص پشت سر می گذارند.
وی اضافه کرد: سومین مرحله از نوروز سیزدهم فروردین است که بازگشت انسان به طبیت و جوهره خود را مورد توجه قرار می دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این همایش گفت: نوروز مهم ترین جشن ملی ایرانیان است که باید همواره آنرا پاس بداریم.
محمدعلی حضرتی در ادامه در خصوص شاعران قزوینی که در مورد نوروز شعر سروده اند سخن گفت و افزود: عبید زاکانی یکی از بزرگترین شعرای قزوین و ایران است که بسیاری از ابیات خود را به نوروز و نوزایی طبیعت اختصاص داده و این موضوع را با عقاید مذهبی درآمیخته است.
وی اظهار کرد: لازم است برای شناخت بیشتر از نوروز به آثار و نوشته های ادیبان، فرهیختگان و شاعران سرزمین خود رجوع کرده و آنها را با دقت مطالعه کنیم.
در پایان این مراسم، توسط جمعی از هنرمندان آیین نوروزخوانی برگزار شد.
۶۱۰۴*۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


همایش نوروز در سپهر فرهنگ ایرانی


قزوین