اخبار گردشگری

برگزاری جشنواره نوروزی در موزه میراث روستایی گیلان به قوت خود باقی است

رضا علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه کمبود نقدینگی موجب بروز برخی مشکلات در پرداخت حقوق کارکنان موزه میراث روستایی شده بود که این مشکل امروز مرتفع شده و جشنواره نوروزی پر محتواتر از گذشته در مکان یادشده برگزار می شود.
وی اظهار کرد: برنامه های در نظر گرفته شده متفاوت تر از همیشه و با نگاه فرهنگی و آئینی برگزار و تلاش می شود آئین های کهن نوروزی احیاء و در معرض نمایش گردشگران قرار گیرد.
علیزاده با توصیف جایگاه نوروز و آئین های آن در فرهنگ گیلان گفت: جلوه های زیبای زندگی و نشاط عمومی در تمامی سنت های نوروزی گیلان، جلوه گر است و برخی آئین های نوروزی استان بعنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
وی احیای باور و سنت های گیلان و نمایش آن برای نسل جدید در برنامه های نوروز ۹۷ را ضرورت دانست و گفت: حفظ میراث معنوی و توجه به اصالت سرزمینی در قالب جشنواره ها ، می تواند زمینه آشنایی داشته های ارزشمند این استان به سایر نقاط کشور را ایجاد کند.
علیزاده برپایی جشنواره غذای محلی ، برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی، اجرای نمایش بومی بازی ها و موسیقی محلی و … را از برنامه های جشنواره نوروزی موزه میراث روستایی گیلان عنوان کرد.
برخی از کارکنان موزه میراث روستایی گیلان در تماس با ایرنا گیلان از دریافت نکردن چندین ماه حقوق خود ابراز ناخرسندی کرده بودند.
موزه میراث روستایی گیلان با ٣۶ سازه، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
موزه میراث روستایی گیلان از ابتدای تاسیس در ۹ فاز تعریف شده که هفت فاز آن، طی سال های گذشته و ۲ فاز ساحل شرق و ساحل غرب در اردیبهشت ماه ۹۵ به بهره برداری رسید.
جلگه شرق ، مرکز ، غرب، کوهپایه شرق و غرب، کوهستان شرق و غرب هفت فازی است که پیشتر به بهره برداری رسیده است.
موزه میراث روستایی گیلان اولین موزه میراث روستایی کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان واقع شده و زندگی روستایی یکصد سال گذشته مردمان این سرزمین در آن احیاء شده است.
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه میراث فرهنگی


نوروز ۹۷


گیلان