اخبار گردشگری

۶ درخت کهنسال کردستان ثبت ملی شدند

محمد رشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آثار در آخرین جلسه شورای ثبت طبیعی کشور به ریاست مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با حضور پروفسور پرویز کردوانی و سایر اعضای شورا به ثبت رسیدند.
وی با بیان اینکه این آثار در قالب ۶ شماره شامل سه تک درخت و سه مجموعه درختان ثبت ملی شده است، افزود: درخت کهنسال توت شیخ ره‌ش در نایسر سنندج، درخت داغ داغان (تایله) مقبره شیخ مصطفی تخته در روستای تخته در منطقه فرهنگی هورامان سروآباد و درخت گردوی کهنسال روستای بناوچان شهرستان دیواندره تک درخت های ثبت شده در این فهرست است.
به گفته وی، مجموعه درخت ها نیز شامل سه اصله درخت باغ درختان کهنسال سی توت روستای بزلانه، سه اصله درختان درخت کهنسال ون گورستان پیر یعقوب روستای دولاب و ۱۴ درخت درختان باغ گردوی توقه گویز روستای کوره دره سفلی در شهرستان کامیاران است.
رشیدی تاکید کرد: این درختان از ۱۳۰ تا ۶۵۰ سال قدمت دارند که کهن ترین آن با ۶۵۰ سال در جمع ۱۴ درخت درختان باغ گردوی توقه گویز روستای کوره دره سفلی در شهرستان کامیاران قرار دارد.
وی یادآور شد: هم اکنون پنج مجموعه درخت و ۱۰ تک درخت استان کردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که قدیمی ترین آن مربوط به درخت دره روستای بیان بانه با یک هزار سال است.
رشیدی گفت: بیشترین تعداد درختان ثبت شده کردستان مربوط به شهر کامیاران است که تمامی آنها در قالب پنج مجموعه درختان است.
استان کردستان دارای بیش از ۲ هزار و ۱۸۲ اثر تاریخی شناسایی شدهدارد که تا کنون ۸۷۲ مورد از این تعداد آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آثار ملی به ثبت رسیده شامل شامل ۷۵۷ اثر تاریخی (ابنیه، تپه و محوطه)، ۱۶ اثر بافت و مجموعه روستایی، ۲۰ اثر طبیعی (مناطق طبیعی، درخت و مجموعه درخت)، ۵۶ اثر معنوی (آیین، رسم ها محلی، روش های ساخت صنایع دستی، مردم شناسی و مردم نگاری) و ۲۳ مورد اثر منقول (کتاب و قرآن) است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار طبیعی


ثبت ملی