اخبار گردشگری

پیگیری فرماندار تبریز پیرامون گزارش ایرنا از کاروانسرای حاج حسین

در گزارش خبری ایرنا که دوازدهم اسفند جاری در این خبرگزاری منتشر شد، آخرین وضعیت کاروانسرای حاج حسین بازار بزرگ و مسقف تبریز به عنوان معدود اثر ثبت شده جهانی ایران در حوزه میراث فرهنگی بررسی شد.
در این گزارش آمده بود: این کاروانسرا هم اکنون از وضعیت نامناسب و بدی رنج می برد که برازنده این اثر فاخر میراثی و البته رویداد بزرگ و مهم تبریز ۲۰۱۸ نیست.
فرماندار تبریز امروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نشستی با شهردار منطقه ۸ فرهنگی و تاریخی این شهر برگزار و آخرین تحولات پیرامون مرمت و بازسازی کاروانسرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: ما با جدیت تمام و حساسیت کامل موضوع را پیگیری می کنیم و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد آثار تاریخی و بناهای منحصر به فرد تبریز نابود شود.
علیار راستگو، تسریع در مرمت و بازسازی کاروانسرای حاج حسین بازار بزرگ تبریز را از تصمیمات مهم نشست مزبور اعلام و اظهار کرد: شهرداری منطقه ۸ فرهنگی و تاریخی تبریز در این نشست موظف شد نسبت به مرمت و بازسازی این کاروانسرای مهم بازار تبریز اقدامات فوری را انجام دهد.
وی با بیان اینکه دو ضلع کاروانسرای حاج حسین به صورت زیبائی مرمت و بازسازی شده است، اضافه کرد: مرمت و بازسازی دو ضلع دیگر نیز با همکاری نهادها و ارگان های مسئول به زودی آغاز و با دقت کافی و کامل به انجام خواهد رسید.
راستگو با تاکید بر پیگیری فرمانداری تبریز درباره وضعیت بازار تاریخی تبریز و کاروانسراها، تیمچه ها و دالان های مختلف آن، اظهار کرد: در نخستین روزهای سال جدید و با حضور مدیران و مسئولان مربوطه بازدید جامع از بازار تبریز به عمل خواهد آمد.
وی، هدف از این بازدید را بررسی مسائل و مشکلات بازاریان و پیگیری بازسازی و مرمت این اثر منحصر به فرد ثبت شده در یونسکو بیان کرد.
فرماندار تبریز ، مشارکت مردمی در نگهداری و مرمت بازار بزرگ تبریز را مهم ارزیابی کرد و گفت: نهادهای مسئول همراه و همگام با مردم و بازاریان تلاش خواهند کرد تا این اثر زیبا و بی بدیل را به نحو شایسته ای برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ آماده نگه دارند.
راستگو، توجه ویژه به امر ساماندهی مجموعه بازارهای تاریخی تبریز به عنوان مهمترین رکن بافت تاریخی و فرهنگی شهر را از اولویت های کاری دستگاه های اجرائی برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ دانست.
به گزارش ایرنا، کاروانسرای حاج حسین قدیم یا اول بازار تاریخی تبریز یکی از کاروانسراهای بزرگ و مهم این مکان است که در ‘راسته بازار’ واقع شده و دارای معماری کم نظیری می باشد که عدم توجه به وضع کنونی آن می تواند این بنای بسیار زیبا و بی بدیل را با خطرات جدی مواجه کند؛ چه بسا کوچکترین تعلل در بازسازی، مرمت و بهسازی این اثر جبران ناپذیر باشد.
این کاروانسرا از چنان معماری و سبک ساخت بی نظیر برخوردار است که در نخستین نگاه، مشاهده واحدهای دو طبقه مرتب در اطراف کاروانسرا، فضای سبز و گلگاری وسط کاروانسرا، استخر و حوضچه و آب انبارهای آن تبریز قدیم را به اذهان متبادر می کند.
در حال حاضر این کاروانسرای بزرگ و مهم بازار تاریخی تبریز به دلیل نبود رسیدگی ساکنان و مالکان و دستگاه های متولی با وجود اینکه بخشی از آن به بهترین شکل مرمت شده است، اما بخش اعظمی از آن فرسوده و شکسته شده و رو به تخریب گذاشته است که لزوم مشارکت بازاریان و مساعدت دستگاه های ذی صلاح را می طلبد.
تخریب دیوارها، پله ها، درب های تاریخی و بر جای ماندن آثار آتش سوزی در سقف ورودی زیبای کاروانسرای حاج حسین، چهره این اثر ناب ساخت دست بشر در صدها سال قبل را کریه و زشت کرده است.
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


اجتماعی


شهری


میراث


بازار