اخبار گردشگری

جشنواره استانی آواهای نوروزی دردشتی بوشهر برگزارشد

به گزارش ایرنا، حمید زارعی روز دوشنبه در آئین اختتامیه این جشنواره افزود: آیین های نمایشی در برخی بازی های محلی مثل کیلی بازی، دعای باران، تکتکو و یا جمع آوری غلات نهفته شده که در آن ها حرکات و آواهای نمایشی زیبا و پرمعنایی به چشم می خورد از جمله رسوم کهن این استان است .
وی ادامه داد: بازی ها و آیین ها دراستان بوشهر از جلوه های نمایشی و موسیقی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل اشتیاق مردم جهت شرکت در این گونه مراسم و یا تماشای آن فراوان بوده است.
زارعی تصریح کرد:دراین استان اگر چه خشکسالی و بی آبی سبب تعذیب روحی و جسمی مردمان می شد لیکن اجرای این گونه آیین ها سبب تقویت روحیه، تفریح، دلخوشی و امیدواری مردم را در پی داشت.
هادی اخلاقی بخشدار شنبه و طسوج نیز گفت: مراسم ها در استان بوشهر فراتر از یک عمل آیینی بوده و مردم با ذوقی هنرمندانه نوعی نمایش گروهی و موسیقی زیبا را اجرا می کردند.
دبیر جشنواره نیز گفت: در این جشنواره گروه های شرکت کننده از دیر، دشتی، آبدان، دالکی، خورموج، تنگستان و شنبه آیین های مختلف را به اجرا در آوردند.
ابراهیم ابراهیمی اضافه کرد: آیین های توه ترسون، گلی کوسه، سرتراشون، کندو، آرویز تکتو و خرمن کشون از جمله آیین های اجرا شده بود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش سفره هفت سین ٢٠ سفره در معرض دید قرار گرفت و در بخش غذاهای محلی بیش از صد نفر شرکت داشتند که با داوری غلامحسین هادی نژاد و سمیه شیرکانی سفره ها و غذاهای برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.
شهرستان دشتی با ۸۶ هزار نفر جمعیت در ۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.
۷۲۰۶/ ۶۰۴۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره


نوروز


بوشهر