اخبار گردشگری

پیگیر حل زیرساخت های منطقه گردشگری خلجستان قم هستیم

به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز دوشنبه با حضور در منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت خلجستان در روستای نایه قم ، با بیان این که علاقه و انگیزه سرمایه گزار با توجه به این که اهل این منطقه می باشد، در طرح قابل مشاهده است، اظهار داشت: باید از سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی در امور گوناگون از جمله گردشگری حمایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این منطقه در زمینه گردشگری یک منطقه بِکر است که با همت و کوشش بزرگ سرمایه گزار آن شروع شده و بحمدالله اقدام های خوبی نیز برای راه اندازی آن صورت گرفته است.
وی با بیان این که این سرمایه گذاری برای عموم مردم است، تاکید کرد: از این رو همه دستگاه های مربوط برای کمک به تامین زیرساخت های مورد نیاز این مجموعه مساعدت های لازم را انجام می دهند و ما هم از آن حمایت می کنیم.
صادقی افزود: معاونت عمرانی استانداری به عنوان مسئول کارگروه پیگیری مسائل این منطقه و نیازهای آن، اقدام های لازم را انجام می دهد و انتظار داریم که با توجه به این که سرمایه گزار، خود از اهالی این منطقه است؛ در آینده نزدیک شاهد تحولات چشمگیر در منطقه باشیم.
وی با اشاره به اهتمام دولت تدبیر و امید برای جذب بخش خصوصی در طرح های اقتصادی تصریح کرد: حضور مسئولان استان قم در این منطقه نیز در راستای همین هدف صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه چنین منطقه های گردشگری در مناطق محروم و بخش های استان سبب گسیل شدن سرمایه، توسعه اشتغال و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد.
«نایه» از روستاهای خوش آب وهوای استان قم می باشد که بین شهرهای قم، دستجرد و تفرش در بخش خلجستان استان قم واقع شده است، آب و هوای سرد در زمستان و خنک در تابستان، این روستا را به محلی برای گردشگران تبدیل کرده و دارای خاک حاصلخیزی برای تولید انواع محصولات کشاورزی است و در ۱۲ کیلومتری شهر دستجرد قرار دارد.
صادقی در بخش دیگر سخنان خود نیز، با اشاره به هفته درختکاری اظهار کرد: به این مساله مهم همه اذعان دارند که نهالکاری در جهت محیط زیست و اقلیم هر منطقه موثر و نقش مهمی دارد.
۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هفته درختکاری و ۱۵ اسفندماه نیز روز درختکاری نامگذاری شده است که در این سفر، استاندار قم، یک اصله نهال به مناسبت هفته درختکاری در این منطقه غرس کرد.

** محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه بر حل مسائل مورد نیاز و زیرساخت های منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت خلجستان تاکید و اظهار کرد: جلسه ای را برای پیگیری امور آن نیز برگزار خواهیم کرد.

* ۱۲ منطقه نمونه گردشگری مصوب دولت در قم داریم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه اظهار کرد: دراستان ۱۲ منطقه نمونه گردشگری مصوب هیات دولت داریم که ۳ منطقه آن در بخش خلجستان قرار دارد.
عیسی رضایی خاطرنشان کرد: از این ۳ نمونه منطقه گردشگری بخش خلجستان، ۲ منطقه آن اجرایی شده که از آن جمله، می توان به بهره برداری از فاز ۱ منطقه نمونه گردشگری دهکده صبا در ۳ سال پیش اشاره کرد.
وی با اشاره به منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت خلجستان گفت: دولت برای زیرساخت و راه دسترسی آن حدود ۱٫۵ میلیارد تومان در سال های گذشته سرمایه گذاری کرده است و در سال جاری نیز برای برق این منطقه حدود ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار گرفته ایم، اما این اعتبارها کافی نیستند.
وی افزود: بر اساس قانون، تهیه زیرساخت ها تا ورودی هر منطقه برعهده دولت و در داخل منطقه برعهده سرمایه گزار می باشد که خوشبختانه سرمایه گزار این منطقه کار بزرگی انجام داده است و فاز ۱ این منطقه در سال آینده به بهره برداری می رسد.

** بخشدار خلجستان نیز در این جلسه بیان کرد: پروانه منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت خلجستان در روستای نایه صادر شده و این منطقه دارای پروانه ساختمانی است.
سید داوود حاج حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ تن از جوانان روستاهای بخش خلجستان در این مجتمع مشغول به کار هستند که امیدوار هستیم با مساعدت مسئولان شاهد تکمیل آن باشیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: با همت مردم بخش خلجستان، ۳۲۱ اصله درخت به مناسبت ۲۲ اسفندماه روز بزرگداشت شهدا با شعار «به یاد هر شهید، یک درخت می نشانیم» در این منطقه کاشته می شود که امروز هم به یاد شهیدان روستای نایه درختانی را در این منطقه می کاریم.

* منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت خلجستان به مساحت ۱۱۸ هکتار ساخته می شود
مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری دشت بهشت نیز در این جلسه گفت: منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت به مساحت ۱۱۸ هکتار با سرمایه گذاری شرکت توسعه گردشگری دشت بهشت در ۹ کیلومتری روستای نایه و در ۸۰ کیلومتری شهر قم، در بخش خلجستان در حال ساخت است.
مجتبی میرحسینی افزود: این منطقه کوهستانی در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا واقع شده که یک تنفس گاه بسیار خوب، با آب و هوای دلپذیر و چشمه های معدنی محلی؛ مکانی مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
وی با بیان این که مطالعه ساخت این مجموعه از سال ۸۷ شروع شده است، اظهار کرد: تاکنون مجموعه ۳۰ درصد پیشرفت داشته و در داخل سایت مجموعه جاده ساخته شده است و ۲۰ هزار اصله درخت در حال کاشت داریم.
وی افزود: مهم ترین بخش این مجموعه در مساحت ۵ هکتار دریاچه آن می باشد که خاکبرداری آن انجام شده است و فاز نخست این طرح در فصل بهار سال آینده آماده بهره برداری می شود.
میرحسینی با اشاره به این که کل این طرح ۵۰۰ تن اشتغالزایی به صورت مستقیم و ۲ هزار تن به صورت غیرمستقیم دارد، گفت: با بهره برداری از فاز اول آن، در حدود ۱۰۰ تن در این منطقه مشغول به کار می شوند که برای تکمیل کل مجموعه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: امکانات این مجموعه در آینده شامل؛ مجموعه اقامتی و باغ ویلا، هتل آپارتمان، گردشگری سلامت، کلینیک های فوق تخصصی سلامت، مجموعه باغ تالار، دریاچه، مرکزهای تجاری، تفرجگاه مرکزی، مجموعه ورزشی، پارک پرواز، پرورش و تولید گیاهان دارویی، سایت نجوم و تولید ۵ مگاوات برق توسط انرژی های پاک خواهد بود.
مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری دشت بهشت گفت: منطقه های نمونه گردشگری مصوب هیات دولت است و از مسئولان انتظار داریم که در تامین زیرساخت های این مناطق مساعدت های لازم را انجام دهند.
بخش خلجستان یکی از ۵ بخش شهرستان قم، با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع، دارای ۵۰ هزار تَن جمعیت ثابت و فصلی شامل ۲ دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای ۵۷ روستا، ۲۷ دهیاری و ۳۳ شورا و مرکز آن شهر دستجرد است.
ابتدایی ترین روستای این بخش ۶۰ کیلومتر و انتهایی ترین روستا ۸۵ کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
مردم این بخش در حوزه های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصول های کشاورزی بخش خلجستان توت، گردو، فندق، گیلاس و انگور است.
۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام /*


اقتصاد


استاندار قم


منطقه گردشگری


خلجستان