اخبار گردشگری

مروارید تربت حیدریه در صدف غفلت های تاریخی مخفی و مهجور مانده است

فرید جواهرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهمیت این غفلت زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم امروز تربت حیدریه با این حجم زیاد تولید قادر است خود را به عنوان برند زعفران طلای سرخ استان، ایران و جهان مطرح کند، اما متاسفانه هنوز این اتفاق مبارک در این شهرستان نیافتاده است.
وی با بیان اینکه در حوزه ابریشم نیز شاهد وقوع چنین اتفاق مثبتی نیستیم، گفت: پیشنهاد من به مسوولان و به خصوص بخش خصوصی آن است که در قالب جشنواره های متعدد، بازارچه ها و مراکز عرضه سوغات و هدایا این دو محصول انحصاری خود را در حجم بالا و به دفعات نامحدود معرفی کنند.
از مجموع ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه بین ۳٫۸ تا ۴٫۱ کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
در شهرستان زاوه نیز همین ارقام وجود دارد با این تفاوت که سال ۹۵ بدلیل کاهش نزولات جوی و سرمازدگی میزان برداشت زعفران با ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل، به ۲۸ تن رسید، اما به طور کلی متوسط برداشت در این شهرستان ۴۰ تن در سال است.
اکنون از هزار و ۲۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه تنها ۴۰۰ کارگاه فعال است که ۷۵ کارگاه از این تعداد در روستای بسک واقع است.
تعداد بهره برداران کرم ابریشم در خراسان رضوی، سه هزار و ۱۰۲ نفر است که از این تعداد هزار و ۱۲۳ نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول به کار هستند.
شهر بایگ یکی از چهار بخش شهرستان تربت حیدریه دارای هشت روستا شامل بسک، حصار، رود معجن، خورشبر، سرخ آباد، رزگ و فدیهه، هزار و ۱۰۵ خانوار و نزدیک به هفت هزار نفر جمعیت است که در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه واقع است و روستای بسک نیز دارای ۳۸۰ نفر جمعیت است که در قالب ۱۱۶ خانوار در فاصله سه کیلومتری شهر بایگ قرار دارد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱/۱۷۴۴

انتهای پیام /*


اقتصاد


برند گردشگری


زعفران طلای سرخ


تربت حیدریه