اخبار گردشگری

بلندترین مناره قجری گیلان به همت خیران احیا می شود

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نام مسجد گلدسته معروف به مسجد ساغریسازان (برگرفته از نام محله آن) بدلیل مناره زیبای آجری و کتیبه دار آن است که توسط مردم، ‘ گلدسته ‘ نام گرفته است.
وی اظهار کرد: بر اساس متون تاریخی کتیبه گلدسته در سال ۱۲۰۴ هجری قمری به دستور حاجی علی تاجر شیروانی بنا شده و دارای یک گلدسته بلند آجری و کتیبه‌ای از جنس کاشی بوده که به خط نستعلیق در آن، آیه نور نوشته شده بود.
به گفته جهانی، بنا به اعلام اهالی محل متأسفانه گلدسته قدیمی این مسجد در اثر زلزله سال ۱۳۶۹ خورشیدی آسیب فراوانی دید که بدلیل خطر ریزش مناره به شارع عام و آسیب به شهروندان، شهرداری رشت نسبت به تخریب بنا و جمع آوری مناره اقدام کرد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری یکی از خیران میراث فرهنگی (حاج آقا قطب زاده) طرح پلان و هزینه های احیای مجدد مناره زیبای گلدسته تهیه و تامین شده و بزودی این مناره به سبک قدیمی از سوی خیر میراث فرهنگی و با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری رشت آغاز خواهد شد.
وی گفت: احیای مجدد این مناره در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی حدود سه ماه به طول می انجامد، با خاکبرداری هایی که در کف این مناره انجام شده، پی دایره شکل مناره مشخص و بر همین اساس پیداست از چه آجرهایی در ساخت آن استفاده شده است .
جهانی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تمام کسانی که قصد کمک و ساماندهی آثار تاریخی گیلان را دارند، حمایت و دعوت به مشارکت می کند ضمن اینکه در پایان مرمت بناها توسط خیران ، یک تابلو به رسم یادبود به اسم شخص خیر در محل بنا نصب خواهد شد.
یک هزار و ۶۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ اثر شناسایی شده است.
۱۸۸۱ / ۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


احیا و مرمت


گیلان