اخبار گردشگری

میراث فرهنگی درباره فعالیت های عمرانی در محوطه بیستون توضیحاتی داد

به گزارش ایرنا؛ در توضیحات میراث فرهنگی به نقل از حسین راعی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون آمده است: محوطه بیستون از دهه ۵۰ میلادی عرصه پژوهش های باستان شناسی بوده است و باستان شناسان خارجی و ایرانی بسیاری با اهداف متفاوت راهی این محوطه شده اند و نزدیک ۲۰ فصل کاوش در عرصه پایگاه میراث جهانی بیستون صورت گرفته است.
راعی همچنین یادآوری کرده است: ساماندهی جدی محوطه نیز پس از ثبت جهانی اثر آغاز شده و تا امروز نیز ادامه دارد، از این رو پایگاه میراث جهانی بیستون در سال ۱۳۹۶ تمام فعالیت های باستان شناسی را با دقت ممکن، بر روی آخرین نقشه محوطه، جایابی و ترسیم نموده و روند فعالیت های ساماندهی را براساس این نقشه ادامه می دهد.
به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون، فعالیت های عمرانی اخیر نیز با توجه به نقشه باستان شناسی، با نظارت کامل کارشناسان باستان شناسی و با هماهنگی کامل معاونت میراث فرهنگی استان، در حاشیه جاده سنگفرش حاوی خاک های دستی و در محل اجرای تأسیسات و فعالیت های عمرانی قبلی انجام شده است.
راعی تصریح کرده است که پروژه ساماندهی و اجرای تأسیسات الکتریکی فشار متوسط زمینی محوطه میراث جهانی بیستون که مراحل نخست آن آغاز شده با هدف برچیدن تیرهای برق عرصه و تقویت و زیرزمینی نمودن سیستم برق رسانی انجام می شود.
مجموعه تاریخی بیستون به عنوان تنها اثر ثبت جهانی شده استان کرمانشاه در جنوب غربی شهر بیستون واقع شده و در ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۲۲۲ در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.
در عرصه محوطه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بیستون ۲۸ اثر ثبت شده ملی وجود دارد و تاکنون در حریم آن نیز بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد ۸۸ اثر آن در فهرست میراث ملی ثبت شده است.
بیستون شهری در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه با حدود پنج هزار نفر جمعیت است.
۳۰۳۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


بیستون


پایگاه جهانی


فعالیت عمرانی