اخبار گردشگری

بقعه شیخ ابو اسحاق کازرونی مرمت شد

به گزارش دریافتی روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، افزود:
عملیات مرمت این بقعه که شامل، استحکام بخشی، بازسازی تزیینات وابسته به معماری، گچبری های بنا، عایق بندی پشت بام، نورپردازی داخلی، طراحی و تعویض سیستم برق رسانی است زیر نظر کارشناسان پایگاه پژوهشی بیشاپور کازرون انجام گرفت.
محمد رضا معینی اظهار کرد: این بنا به عنوان یکی از شاخص ترین آثار معماری شهر کازرون در شهریورماه سال ۵۶ به شماره ۱۵۰۹ در فهرست آثار ملی – تاریخی ایران به ثبت رسید.
شیخ ابواسحاق از عارفان بزرگ ایران در پانزدهم رمضان سال ۳۵۲ هجری قمری در ده اهرنجان در نورد کازرون دیده به جهان گشود و در سال ۴۲۶ هجری قمری از دنیا رفت.
این عارف سده پنجم هجری با هدف ترویج دین اسلام با ساخت مسجدی در صحرای نورد کازرون و گسترش و توسعه این مکان به عنوان مسجد جامع، باعث شد تا با روی آوردن هر چه بیشتر مردم به این مسجد به تدریج خانه ها و عمارت های زیادی در حوالی آن ساخته شود و هسته مرکزی کازرون که پیش از آن، سه بخش جدا از هم به نام های نورد، دریست و راهبان بود، شکل گیرد.
کتاب فردوس المرشدیه فی اسرار صمدیه، مهمترین سیرت نامه شیخ ابواسحاق کازرونی نوشته محمود بن عثمان در سال ۷۲۸ هجری قمری است و در این کتاب به شرح زندگانی و اقدامات وی برای ترویج دین اسلام پرداخته شده است.
مقبره شیخ ابواسحاق کازرونی در ضلع شرقی مسجد جامع و در محله گنج آباد کازرون (محله کوزه گران) در داخل بنای کوچک مربع شکلی به ابعاد ۴×۴ قرار دارد و ظرف چندین سده دستخوش تحولات معماری شده است.
شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.
۹۸۷۳ /۶۱۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بقعه ابو اسحاق


مرمت