اخبار گردشگری

جشنواره آیین سمنوپزان درق خراسان شمالی آغاز شد

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمه در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این آیین ۲۰ دیگ سمنو بارگذاشته شده است که از هر دیگ ۲۰۰ کیلو سمنو به دست می آید.
احمد ملاصالحی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تعداد سمنوپزان این خطه را ۶۰ نفر عنوان و اظهارکرد: در چهارمین جشنواره سمنو که در سال گذشته اجرا شد ۳۰۰۰کیلوگرم سمنو استحصال شد.
وی گفت: در کنار این جشنواره، برنامه های فرهنگی، هنری و موسیقی سنتی، جشنواره غذاهای سنتی شامل تقپلو، آش خمیر، جوش بره، ماست آبه، حسو، انواع دم پخت، قلیف چال، شیربرنج و….، مسابقه غذاهای سنتی، جشنواره عکس تاریخی منطقه، گلیم بافی و پنبه زنی نیز اجرا می شود.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمه افزود: در مجموع ۷۷ نفر در پنجمین جشنواره پخت سمنوی شهر درق شرکت دارند و این جشنواره در مسجد تاریخی جامع این شهر در حال برگزاری است.
سمنو غذای سنتی مردم شهر درق است و دانش منحصر بفردی که در پخت این غذا به کار برده می شود سبب شده تا ماندگاری این محصول بدون نیاز به نگهداری در یخچال، بالا رود.
سمنو از جوانه گندم با پخت زمان دار درست می شود و پس از جوشیدن آب، بخار آب آماده می شود و بیشتر به عنوان نذری یا در ایام عید نوروز مصرف می شود.
این شهر در فاصله ۷ کیلومتری شهر گرمه و در مسیرارتباطی استان سمنان به خراسان شمالی قرار دارد.
شهرستان گرمه با ۲۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد و اهالی آن بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


پخت سمنو


درق


خراسان شمالی