اخبار گردشگری

اقامتگاه های بومگردی، مکانی دلنشین برای مهمانان نوروزی

به گزارش ایرنا، اقامتگاه بومگردی بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارد، متاثر از محیط بومی است.
در این اقامتگاه ها سعی بر این است تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل آشنا شوند و با استفاده از غذاهای سنتی و امکانات محلی آدر محیطی طبیعی اوقات خود را سپری کنند.
بومگردی یا اکوتوریسم (ecotourism)، فرصتی است برای گردشگران و طبیعت گردان تا با اقامت در مناطق بومی فارغ از زندگی روزمره و ماشینی؛ حال و هوای یک زندگی ساده، بی آلایش و دلنشین را تجربه کنند.
استان اصفهان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری بویژه در مناطق شرق و غرب از جمله استانهای پیشرو در رویکرد به بومگردی محسوب می شود بگونه که تعداد اقامتگاه های بومگری این استان از سال ۹۲ از۵۰ باب به ۲۶۳ اقامتگاه رسیده است.
علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی بویژه اروپایی ها علاقه زیادی به دیدن مناطق کویری شرق اصفهان بویژه خور و بیابانک دارند و به همین دلیل ایجاد اقامتگاه های بومگردی در این منطقه نیز مورد توجه است.
مشاور اجرائی مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در هفتمین نشست شورای فنی اقامتگاه های بوم گردی استان اصفهان از صدور موافقت اصولی اولیه برای تاسیس ۲۹ اقامتگاه بومگردی و کمپ عشایری در پهنه استان خبر داد و گفت: در این نشست با صدور مجوز تاسیس اقامتگاه در ۳ شهرستان جدید، ۲۴ شهرستان استان صاحب اقامتگاه بومگردی شدند.
سید علی صالح درخشان اظهار کرد : برآوردهای ما نشان می دهد تا ۱۵ اسفند ۹۶ توانسته ایم فراتر از پیش بینی اولیه خود عمل کرده و تعداد اقامتگاه های بومگردی دائر که قرار بود تا پایان سال ۲۵۰ عدد باشند با تسریع در روند فرآیند اداری و تاسیس آن به ۲۶۳ عدد رسید.
وی به صدور مجوز اولیه تاسیس سه اقامتگاه بومگردی در روستاهای منطقه شرق شهرستان اصفهان در راستای مبارزه با خشکسالی، صدور مجوز اولیه جهت یک اقامتگاه بومگردی در شهر پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان، موافقت با صدور مجوز اولیه جهت تاسیس سه اقامتگاه بومگردی در شهرستان نجف آباد و همچنین موافقت با مرمت و تاسیس یک اقامتگاه بومگردی در کاروانسرای صفوی آقا کمال در روستای رباط آقا کمال از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در این نشست همچنین با تاسیس ۶ اقامتگاه بومگردی و یک کمپ عشایری نیز در روستاهای شهرستان سمیرم موافقت شد.
درخشان در ادامه به سایر طرح های مصوب اشاره کرد و گفت: در این نشست با تاسیس ۲ اقامتگاه بومگردی، یک اکوکمپ روستائی در روستاهای شهرستان گلپایگان، همچنین با تاسیس یک اقامتگاه بومگردی در روستای زیارتگاه شهرستان شهرضا و یک اقامتگاه بومگردی در روستای ‘ویشه’ از توابع شهرستان نطنز موافقت شد.
وی یادآوری کرد: پیش بینی ما بر این بود که بتوانیم تا پایان سال جاری، ۲۵۰ اقامتگاه بومگردی را فعال سازیم، لکن برآوردهای جدید ما حاکی است تا تاریخ ۱۴ اسفند سال جاری، ۲۶۳ اقامتگاه بومگردی در تمامی شهرستان های اصفهان فعال شود که رکورد جدید در این حوزه به شمار می رود و این در حالی است که در حدود ۱۰ اقامتگاه بومگردی نیز همزمان با نوروز ۹۷ به چرخه فعالیت های بومگردی های استان وارد می شوند.
استان اصفهان دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست ؛ این استان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین در این خطه ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر وجود دارد که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان فعالیت می کنند.
گ/۶۹۹۴/ ۶۰۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


اقامتگاه


بومگردی


استان اصفهان