اخبار گردشگری

کاروانسرای تاریخی مرنجاب مرمت می شود

فخرالله قصابی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در راستای اجرای طرح مرمت کاروانسرای مرنجاب از سوی دولت به این شرکت تعاونی بهره بردار تخصیص یافته و قسط نخست آن نیز به مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال واریز شده است.
وی افزود: عملیات مرمت این بنای تاریخی شامل بازسازی اتاق‌های کاروانسرا، راه پله‌ها، بندکشی دیوارها، کف فرش بنا، احیای شترخانه، ساخت سرویس بهداشتی، آشپزخانه، کانال کشی، مرمت پشت بام و مرمت دیواره‌های بیرونی می باشد.
به گفته وی، کاروانسرای مرنجاب دارای ۳سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ۲۹ اتاق است که به مدت ۱۲ سال از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور در سال ۱۳۹۴ در قالب مزایده‌ای به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای شهرستان آران و بیدگل واگذار شد.
قدمت این قلعه یا کاروانسرا که در کویر مرنجاب (در مسیر راه ابریشم) احداث شده، به دوره صفویه بازمی گردد و کاروان‌های مسافر خراسان، اصفهان و ری برای استراحت در مسیر از آن استفاده می کردند.
به گزارش ایرنا، کاروانسرای تاریخی مرنجاب با ۸۵۰ متر ارتفاع از سطح آب های آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه نمک و با فاصله ۵۰ کیلومتری از شمال شرق شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.
این کاروانسرای تاریخی که هم اکنون به محلی برای اسکان گردشگران تبدیل شده، در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.
بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۳۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد.
این شهرستان با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثار تاریخی


کویر مرنجاب


آران و بیدگل