اخبار گردشگری

چهارشنبه سوری، فرصتی برای در کنار هم بودن با شادمانی است

محمد حسن پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: فرهنگ آیینی ما با طبیعت، آشنایی و قرابتی دیرینه دارد به طوری که طبیعت و گردش ستارگان در فرهنگ ایرانی، از قداست خاصی برخوردار است.
وی اظهار داشت: اگر می خواهیم فرهنگ عمومی مردم در حفظ ، حراست و آسیب های باستانی به ما کمک کند و رفتار مطلوب باشیم، باید به احیاء این سنت ها و باورهای سنتی ایرانی و باستانی بپردازیم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه چهارشنبه سوری به عنوان یکی از این سنت ها موجب شادمانی و خوشحالی مردم می شود، خاطر نشان کرد: این روز فرصتی برای در کنار هم بودن خانواده ها و تبدیل آن به جشن ملی است.
به گفته حسن پور ، در فرهنگ های مختلف سرما، زمستان، تاریکی، کوتاهی شب ها، از بین رفتن و به خواب رفتن طبیعت را نوعی تاریکی و از سوی دیگر زراعت و کشاورزی را مایه برکت می دانستند.
وی ادامه داد: در فرهنگ ما بازآفرینی و نو شدگی طبیعت، نوعی رستاخیز و آفرینش است و به اعتقاد مردم با پایان فصل سرما، طبیعت خواب را پشت سر گذاشته و به نوشدگی می رسد.
حسن پور با بیان اینکه به این ترتیب چهارشنبه سوری مقدمه ای برای جشن نوروز است، گفت: با چهارشنبه آخر سال مردم به پیشواز نوشدگی و زایش طبیعت می روند ولی متاسفانه طی سال های اخیر این فرهنگ بد جا افتاده و تبدیل به ترقه و آتش بازی های خطرناک با تاثیرات جسمی و روانی شده در حالیکه می تواند روز شاد و فرصتی برای در کنار هم بودن باشد.
این مدرس دانشگاه بیان داشت: برای رفع خطرات چهارشنبه سوری و تبدیل آن به یک جشن ملی و روز شادی برای همه، ضروری است این فرهنگ به درستی در خانواده ها و در مدارس تبیین شود و آغاز همه فرهنگ سازی ها از خانه، حائز اهمیت است.
آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد؛ این روز در سال جاری با ۲۳ اسفند مصادف شده است.
چهارشنبه سوری از دیرباز تقریبا در همه نقاط ایران برگزار می شود. در این مراسم، در شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتشی می افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
با این حال، بروز برخی انحرافات از جمله ترقه بازی از یکسو و تلاش عده ای برای غیر مذهبی نشان دادن آن از سوی دیگر موجب شده مراسم چهارشنبه سوری همواره با حرف و حدیث هایی همراه باشد. در این میان، بی احتیاطی ها هر ساله موجب بروز مصدومیت و حتی جان باختن شماری از شرکت کنندگان در اینگونه مراسم می شود. بر همین اساس، این روزها «پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.
۷۲۸۶/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


چهارشنبه سوری


گیلان


جشن ملی