اخبار گردشگری

نمایش ۱۹ شاهکار هنری کاخ گلستان در فرانسه

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کاخ گلستان، مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: نمایشگاه هنر قاجار با عنوان «امپراطوری گل های سرخ» در موزه لوور-لانس فرانسه می تواند آغازی در معرفی و تجلیل هنر قاجار و رویدادی بزرگ در جهان در جهت معرفی این هنر باشد، هنری که متاسفانه تاکنون به شایستگی معرفی و تجلیل نشده است.
او افزود: تمامی کشورهایی که آثار فرهنگی و تاریخی مربوط به دوره هم عصر با قاجار دارند در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش می گذارند، دعوت کاخ گلستان به این ضیافت هنری، فرصتی است تا نشان داده شود که مجموعه جهانی کاخ گلستان، به جهت داشتن آثار و شاهکارهای هنری بی نظیر و بی بدیل از دوره قاجار دارای یکی از منحصر به فردترین مجموعه های تاریخی جهان است.
نصرتی تصریح کرد: مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ۱۹ اثر از شکاهکارهای هنری دوره قاجار را که شامل ۸ تابلوی نقاش رنگ و روغن و آب و رنگ، یک آلبوم عکس که عکس های آن توسط ناصرالدین شاه گرفته شده است به همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقا محمدخان، ۲ جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن در ۲ برگ کتابت شده و ۶ مرقع به خط های ناصرالدین شاه، میرزا بابا و محمد باقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفرخان نوشته شده است برای نمایش در موزه لوور لانس از گنجینه مخازن کاخ انتخاب کرده است.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: کاخ گلستان علاوه بر کالبد معماری، کاشی ها، فرش ها، گنجینه نسخ خطی، تابلوهای نقاشی بسیار نفیس و بی نظیر از نقاشان بنام قاجار و تزیینات منحصر به فردش دارای آلبوم‌خانه ای با ۱۹هزار عکس و فیلم های قاجاری بوده که تعداد زیادی از این آثار تاکنون به نمایش درنیامده است و همه این ویژگی ها باعث شده تا کاخ گلستان به عنوان «گلستان هنر قاجار» شناخته شود.
وی افزود: هنر دوران قاجار دارای شکوه و عظمت است و بی تردید با دیدن این نمایشگاه و با دیدن مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان این شکوه به خوبی نمایان می شود.
نمایشگاه «امپراطوری گل های سرخ» از هشتم فروردین به مدت ۳ ماه در موزه لوور لانس فرانسه میزبان علاقه مندان به هنر ایرانی است.
برپایی این نمایشگاه در راستای قرارداد همکاری است که میان موزه لوور و سازمان میراث‌فرهنگی کشورمان در سفر ژانویه ۲۰۱۶ دکتر روحانی به پاریس به امضا رسید.
در همین پیوند، روز گذشته ۱۴ اسفندماه نمایشگاه موزه لوور در تهران با حضور ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سفیران، دیپلمات‌ها و نمایندگانی از ۴۸ کشور جهان به همراه شخصیت های فرهنگی و هنری در محل موزه ملی ایران گشایش یافت.
در نمایشگاه «موزه لوور در تهران» ۵۶ اثر موزه لوور شامل بیش از ۵۰ پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و دو شئ شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه ایلامی «اونتاش ناپیریشا» و دیگری شئ مفرغی از لرستان مربوط به و سایر آثار مربوط به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند به مدت چهار ماه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.
فراهنگ **۱۰۸۵**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه لوور


کاخ گلستان