اخبار گردشگری

رونمایی از کتاب ترجمه اشعار برگزیده حافظ به زبان مجاری

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سفارت کشورمان در مجارستان، در این مراسم ابتدا ‘ژولت پاوا’ شهردار پچ، ضمن تمجید از تاریخ و ادبیات ایران اظهار داشت: علاقمندی من به حافظ و اشعار رمز آلود آن، پس از سفر به ایران و دیدار از شهر شیراز، بسیار افزایش یافت و بر آن شدم تا با توجه به موافقتنامه خواهرخواندگی میان شیراز و پچ، نسبت به چاپ اشعار منتخب حافظ به زبان مجاری اقدام کنم.
پاوا همچنین ابراز امیدواری کرد که این اقدام بتواند در جهت آشنایی بیشتر مردم مجارستان با اشعار حافظ و شناخت تاریخ و ادبیات ایران، موثر واقع گردد.
شهردار پچ، خواهرخواندگی بین این شهر و شیراز را موقعیت مغتنمی برشمرد تا از طریق همکاری میان شهرهای یاد شده، مردم دو کشور بیش از پیش با تاریخ و تمدن یکدیگر آشنا شده و این همکاری ها در رده های ملی و روابط فی مابین ایران و مجارستان نیز موثر واقع گردد.
پاوا همچنین از حمایت و پشتیبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مجارستان در راستای تحقق این مهم قدردانی کرد.
غلامعلی رجبی یزدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان نیز در این مراسم ضمن ابراز خوشوقتی از چاپ منتخب اشعار حافظ به زبان مجاری، اظهار داشت: میراث ارزنده فرهنگی ایران و زبان و ادبیات فارسی، گنجینه ای گرانبها و ثروتی ارزشمند محسوب شده و قدرمسلم چاپ و انتشار گزیده اشعار حافظ، دریچه نوینی برای مردم مجارستان فراهم خواهد ساخت تا از طریق انس با اشعار حافظ، با ادبیات و زبان فارسی بیشتر آشنا شوند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از تلاش های شهردار فرهیخته و فرهنگ دوست پچ و تشریح فعالیت های این سفارتخانه در زمینه دیپلماسی عمومی و ارتباط مردم با مردم، تلاش جهت اجرایی کردن مفاد موافقت نامه های خواهرخواندگی بین شهرهای شیراز و پچ، یزد و یاسبرین و تهران با بوداپست را از مهم ترین برنامه های سفارت خواند و تاکید کرد: اینگونه همکاری ها سبب توسعه و تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران و مجارستان نیز خواهد گردید.
سفیر کشورمان با اشاره به حضور بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های مجارستان افزود: ایجاد ارتباط و همکاری گسترده بین دانشگاه های ایران و مجارستان از جمله تبادل استاد، همکاری در زمینه تحقیقات مشترک، برگزاری کارگاه های آموزشی و فرصت های مطالعاتی از دیگر زمینه های فعالیت دیپلماسی عمومی محسوب می گردد.
اروپام**۴۳۶**۱۴۸۶**

انتهای پیام /*


فرهنگی


شهر پچ


ترجمه اشعار حافظ


مجارستان بوداپست