اخبار گردشگری

نسخه های خطی قدیمی همدان در آستانه نابودی است

به گزارش ایرنا، علیرضا تکلو روز سه شنبه در انجمن کتابخانه های عمومی استان همدان افزود: مجموعه نسخ خطی که در برخی دانشگاه ها و ادارات نگهداری می شود در حال کپک زدن و از بین رفتن است.
وی اظهار کرد: این نسخه ها دست کم ۸۰۰ سال قدمت دارند و به دلیل شرایط نامناسب به سرعت تخریب می شوند.
تکلو گفت:‌ بسیاری از مردم همدان نسخه های خطی را در منازل نگهداری می کنند که روشی اصولی و صحیح برای حراست از این گنجینه های ملی نیست.
مدیراسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور خاطرنشان کرد: در برخی اداره ها و دانشگاه های استان نیز مجموعه های خطی ارزنده ای وجود دارد که تعصب ویژه ای برای نگهداری از این مجموعه ها دارند.
وی به اجرای طرح حفاظت از نسخ خطی توسط کتابخانه ملی اشاره کرد و افزود: صاحبان نسخ خطی می توانند به صورت هدیه و یا فروش، مجموعه کتاب های خطی خود را به کتابخانه تحویل دهند.
تکلو یادآورشد: اینکار با حفظ مالکیت انجام شده و ما بعنوان امانتدار از نسخه های ارزشمند مردم محافظت می کنیم.
وی با بیان اینکه طرح شناسایی نسخ خطی در همدان در حال اجراست، گفت: به تازگی مجموعه نسخه های خطی اوقاف و امور خیریه استان همدان برای عملیات ضد عفونی به مرکز تهران منتقل شده است.
وی اظهار کرد: ما آمادگی داریم نسخه های خطی را پس از قیمت گذاری توسط کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه ملی از مردم خریداری کنیم.
به گزارش ایرنا، همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و وارث مجموعه ای بی نظیر از چندین دوره تاریخی است. نسخه های خطی نیز بخشی از آثار ارزشمند تاریخی این دیار است.
۷۵۲۷/۲۰۹۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


کتاب های خطی همدان


کتابخانه ملی


نسخه های قدیمی