اخبار گردشگری

نخستین مرکز باستان شناسی معدنی کشور در زنجان راه اندازی می شود

به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی روز سه شنبه در چهارمین نشست علمی تخصصی پژوهش های باستان شناسی و مطالعات میان رشته ای معدن نمک چهرآباد زنجان با بیان اینکه باستانشناسان در تحقیقات خود در این این معدن تاریخی به نتایج خوب و قابل توجهی رسیده اند، افزود: دستیابی به عمق فرهنگ و تاریخ این منطقه که در شکل گیری و پیشرفت تمدن تاریخ ایران تاثیر داشته، از دغدغه های میراث فرهنگی استان است.
وی با بیان اینکه زنجان از قطب های اصلی باستان شناسی معدنی کشور است، ادامه داد: راه اندازی مرکز باستان شناسی معدنی در استان، زمینه بهره گیری از توان و تخصص پژوهشگران سایر کشورها نیز در مطالعه های عرصه های تاریخی معدنی در زنجان بیش از پیش فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی ازاستخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را داراست.
این معدن تاریخی بدلیل ویژگی های خاص خود، مقادیر قابل توجهی ازمواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به ‘مردان نمکی’ را در خود جای داده است.
مردان نمکی’ مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.
هم اکنون از ۶ مومیایی کشف شده ، آثار ۲ مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای ‘مردان نمکی’ موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.
به گزارش ایرنا چهارمین فصل کاوش باستان شناسی هیأت مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و موزه و دانشگاه بوخوم آلمان از فروردین تا خرداد امسال در معدن چهرآباد انجام شد.
۷۳۱۲/۸۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


باستان شناسی


معدن