اخبار گردشگری

فن و مهارت لاک تراشی گلستانی ها ثبت ملی شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از میراث فرهنگی، جاوید ایمانیان مجموع آثار ثبتی استان در فهرست ملی را ۷۵۷ اثر اعلام کرد و افزود: در نشست کمیته میراث فرهنگی ناملموس که ۹ اسفند ۹۶ در تهران برگزار شد، هفت اثر از گلستان به ثبت رسید.
وی در مورد فن و مهارت لاک تراشی در استان گلستان، اظهار کرد: لاک تراش­ها خراطان ماهری هستند و هنر لاک تراشی ابتکاری جنگل نشینان است.
به گفته وی؛ آنان با شناختی که از انواع درختان جنگلی دارند برای ساخت مصنوعات چوبی از ریشه و چوب درختانی چون ونو (زبان گنجشک)، نمدار و انجیلی استفاده می­کنند و با کمک گرفتن از ابزار کار ابتدایی، آثار زیبایی خلق می­کنند.
ایمانیان ادامه داد: از این رو روستاییان ساکن مناطق جنگلی در گذشته لوازم و ابزار مورد نیاز روزمره خود را بیشتر از چوب تهیه می­کردند و در این کار از تبحر خاصی برخوردار بودند.
معاون میراث فرهنگی گلستان افزود: استادکاران با استفاده از ریشه و تنه درختان جنگلی بدون بهره گیری از ابزار کار مدرن و با ابزاری مانند تیشه و مغار، ظروف چوبی مانند پارچ، لاکچه، لاک نان، لاک قند ریزکن، کَچِه، کوچِلِر (ملاقه)، آب گردان، کِتِرا تولید می­کنند.
وی ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و میراث معنوی استان و معرفی هرچه بهتر آن را تلاشی در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند بیان کرد.
به گزارش ایرنا چند روز قبل ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت ملی هفت اثر گلستان خبر داد و گفت که این آثار شامل فن و مهارت لاک تراشی استان گلستان، مراسم آیینی مذهبی یا رمضان قوم ترکمن، مراسم آیینی مذهبی عید قربان قوم ترکمن، دانش بومی و مهارت شموشه بافی زیارت گرگان، غذاهای آیینی و سنتی نخود پلو، غذای آیینی و سنتی ماش پتی گرگان و فن و مهارت تایمل سازی ( ساخت سنتی قایق) است.
استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام و مذاهب مختلف بوده و هر یک آداب و رسوم، سنن و صنایع دستی خاص دارند.
۱۶۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


لاک تراشی


گلستان