اخبار گردشگری

آیین های نوروزی ملایر با محوریت تبلیغ شهرملی منبت و همدان ۲۰۱۸ برگزار می شود

ابراهیم جلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این برنامه ها از ۱۸ اسفندماه با جشنواره بازار سنتی ملایر به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز در اداره میراث فرهنگی تشکیل شده، افزود: با هماهنگی های انجام شده با فرمانداری ملایر، شهرداری، بخشداری ها، نهادها و ارگان های اجرایی ستاد خدمات سفر، تاسیسات گردشگری و بخش خصوصی بیش از ۳۵ برنامه متنوع فرهنگی و هنری همزمان با نوروز ۹۷ در این شهرستان برگزار می شود.
جلیلی ادامه داد: نوروز امسال برنامه های شاد و آیینی و سنتی در راستای ثبت میراث ناملموس آداب و رسوم ملایر و همچنین بازی های بومی و محلی در روستاهای هدف گردشگری جوراب و پری و سایر روستاهای این شهرستان برگزار می شود.
وی بیان کرد: طبق سنت هر سال با حضور مسئولان شهرستان، از نخستین مسافر نوروزی در ورودی های شهر ملایر همزمان با اولین روز عید نوروز با اهدای سوغات ملایر و بسته های فرهنگی استقبال می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر افزود: با همکاری ایستگاه راه آهن ملایر در یکم فروردین ماه از مسافرانی که با قطار ملایر عازم سفر مشهد هستند، آیین بدرقه مسافران انجام خواهد شد.
جلیلی همچنین برپایی نمایشگاه صنایع دستی در عمارت مصدقی موزه لطفعلیان، برگزاری عصر شعر در موزه لطفعلیان، مسابقه عکاسی با موضوع آداب و رسوم نوروز، مسابقه زیباترین چیدمان سفره هفت سین و سبزه آرایی و پخت شیرینی خانگی و سمنو در عمارت مصدقی و برگزاری غرفه کتاب نویسندگان ملایری در موزه لطفعلیان را از دیگر برنامه های نوروزی ملایر در سال ۹۷ عنوان کرد.
وی بیان کرد: در ایام نوروز با همکاری شهرداری ملایر تور ملایر گردی از جاذبه های تاریخی و طبیعی و آثار باستانی شهرستان برقرار است و مسافران و گردشگران نوروزی می توانند هر روز با اتوبوس رایگان از جاذبه های دیدنی ملایر بازدید کنند.
وی با بیان اینکه آثار تاریخی همچون ارگ باستانی نوشیجان که همواره پذیرای بیشترین آمار مسافران و گردشگران نوروزی است، از هم اکنون مهیای نوروز است، ادامه داد: هدف ما جذب هر چه بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی از این جاذبه های تاریخی است.
جلیلی گفت: به همین منظور با همکاری سازمان ها و انجمن های مردم نهاد، دانشجویان و دانش آموختگان باستان شناسی و گردشگری، آیین پاکسازی محوطه شهر زیرزمینی سامن، ارگ باستانی نوشیجان و یخدان میرفتاح ۱۸ اسفندماه برگزار می شود.
وی یادآور شد: در ایام نوروز ۹۷ چایخانه سنتی همراه با دم نوش های گیاهی در شبستان موزه لطفعلیان ملایر دایر است و گردشگران و مسافران نوروزی می توانند ضمن بازدید از موزه مهمان این بخش از برنامه نوروزی ملایر نیز باشند.
به گزارش ایرنا، تاکنون ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
نوروز ۹۶ حدود ۱۹ هزار مسافر در این شهرستان اقامت و ۶۶ هزار مسافر و گردشگر از جاذبه های فرهنگی، تاریخی، دست ساز و طبیعی ملایر بازدید کردند.
ملایر در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
۷۵۲۸/۲۰۸۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروز۹۷


شهر ملی منبت


میراث فرهنگی