اخبار گردشگری

جلد نخست کاتالوگ کتیبه های آجری موزه ملی ایران منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا این کتاب که نخستین انتشار مشترک سال ۲۰۱۸ موزه ملی ایران است حاصل مرحله اول طرح پژوهشی مشترک موزه ملی ایران و دانشگاه کیوتو است که بر اساس تفاهم نامه منعقده در سال ۱۳۹۰ آغاز شد.
طبق اعلام روابط عمومی موزه ملی ایران دیروز سه تن از پژوهشگران دانشگاه کیوتو، واکاها موری، سیرو هاروتا و ترا مورا با جبرییل نوکنده رئیس موزه ملی ایران ملاقات کردند.
بنابر اعلام امروز یکشنبه روابط عمومی موزه ملی ایران سیمین پیران مسئول بخش کتیبه ها گفت: این کتاب حاوی تصاویر و متن بخشی ازکتیبه های آجری است که در شوش و چغازنبیل به دست آمده و در موزه ملی ایران نگهداری می شود. متون این کتیبه ها به چهار گروه تقسیم می شوند: ۱٫ متون شاه شو-سین از دوران اور ۳، (قرن ۲۱ ق.م)، ۲٫ متون سلسله های عیلامی قدیم (نیمه نخست هزاره دوم ق.م)، شامل فرمانروایی سوکل مخ ها ۳٫ کتییه های اونتش- نپیریشه از دوران عیلام میانه، ۴٫ کتیبه های شوتروکی ها (سده ۱۲ ق.م). لازم به ذکر است که ترجمه و ویراستاری جلد نخست کاتالوگ کتیبه های آجری موزه ملی ایران را پارسا دانشمند به عهده داشتند.
وی افزود: گونه‌شناسی کتیبه ها توسط ماتسوشیما و ملبرن-لابا و آوانویسی و ترجمه کتیبه‌ها توسط ماتسوشیما همراه با توضیحات تهیه شده است. در این طرح مدل سه بعدی کتیبه‌ها توسط ترامورا و واتانابه با یک دستگاه اسکن لیزری تهیه شد.
پیران اظهار کرد: پروژه اسکن سه بعدی امکان تهیه بایگانی دیجیتال از مجموعه ها را فراهم کرده که در صورت تکمیل علاوه بر جنبه های حفاظتی و ایجاد بایگانی، فرصت مطالعاتی منحصر بفردی برای پژوهشگرانی است که دسترسی مستقیمی به این مجموعه ها ندارند.

فراهنگ **۱۰۸۵**۱۸۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه ملی


کاتالوگ کتیبه های آجری