اخبار گردشگری

برخورد با فروشندگان گونه های جانوری برای هفت سین

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ضمن درخواست از مردم برای خودداری از خرید گونه های جانوری برای هفت سین گفت: از نیروی انتظامی برای برخورد با فروشندگان تقاضای همکاری داریم.

محمدحسین بازگیر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: متاسفانه هر ساله در ایام پایانی سال عده ای افراد سودجو و کسانی که به داشته های طبیعی این سرزمین احترام نمی گذارند اقدام به صید و زنده گیری غیر مجاز برخی گونه ها مانند مارآبی، لاک پشت، سمندر لرستانی و غیره کرده و این حیوانات را در کنار ماهی قرمز به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اداره حفاظت محیط زیست پیشگیری، نظارت و در صورت لزوم برخورد با تخلفات مربوط به قاچاق، فروش و عرضه غیر مجاز حیات وحش است، اظهار داشت: ما پیگیری های لازم را انجام داده ایم و در این خصوص اطلاعیه صادر کرده ایم. از کسانی که در میادین میوه و تره بار و غیره اقدام به فروش گونه های جانوری می کنند خواهشمندیم از این اقدام غیرقانونی که نوعی جرم است و مجازات برای آن تعیین شده است خودداری کنند.

بازگیر با بیان اینکه وقتی گونه ای را از زیستگاهش جدا می کنیم آسیب جبران ناپذیری را به زیستگاه طبیعی وارد می کنیم افزود: گونه ای که از زیستگاه خود جدا می شود سرانجام تلخی دارد و محکوم به فنا است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه از همکارانمان در نیروی انتظامی تقاضای همکاری دررابطه با این موضوع را داریم، افزود: شهروندان ضمن اینکه از خرید گونه های آبزی و جانوری در ایام پیش از نوروز خودداری کنند و به این بازار رونق ندهند، درصورت مشاهده فروش آبزیان و حیات وحش نیز موضوع را از طریق سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

لازم به ذکر است؛ به استناد بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن ها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست جرم بوده و مجازات آن جزای نقدی یا حبس از یک تا شش ماه تعیین شده است و ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی ، مارآبی و لاکپشت بر اساس مصوبه سال ۹۴ شورایعالی حفاظت محیط زیست ۳ میلیون ریال است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.