اخبار گردشگری

جاده کرج

جاده کرج – چالوس به طول ۱۶۰ کیلومتر دارای جذابیت های فراوان برای گردشگران به ویژه مسافران نوروزی است تا به جای عبور از آن، این جاده زیبا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده و از جذابیت های آن بهره ببرند.
جاده کرج – چالوس تابلویی از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است، جلوه هایی که گردشگران برای دیدن آنها در چهار فصل سال سختی این راه کم عرض و کوهستانی را به جان می خرند.
جاده کرج – چالوس در همه فصل ها جذابیت هایی طبیعی در دل خود دارد که می تواند مقصدی مطمئن برای گذراندن روزهایی بانشاط و به یادماندنی قرار گیرد. باغ لاله ها در منطقه گرماب بناهای تاریخی، کوه های سربه فلک کشیده که به طور همزمان سرسبزی و سفیدی برف را می توان در آن مشاهده کرد، تونل های زیبا، دریاچه زیبای سد کرج، روستاهایی با طبیعت سحرانگیز نظیر واریان تنها بخشی از جذابیت های این جاده است.
در مسیر این جاده زیبا روستاهایی وجود دارند که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند و این جلوه ها موجب شده تا در تمام ایام سال حتی زمستان برفی عبور و مرور در آن با حجم بالا انجام شود.
جاده کرج- چالوس اگر چه با گذشت بیش از ۸۰ سال از ساخت آن هنوز دارای ایمنی کافی نیست، اما جاذبه های این جاده موجب شده تا مسافران سختی های آن را از جمله ترافیک سنگین به جان بخرند.
جلوه های طبیعی و تاریخی این جاده پر از ناگفته هاست، حکایاتی که باید برای شنیدن و فهمیدن آنها تحقیق یا نظاره گری در پیش گرفت.
در این حال هریک ازمناطق حاشیه این جاده از جمله روستای زیبای واریان در حاشیه سد امیر کبیر دارای جلوه هایی از زیبایی طبیعی و مصنوعی است که بخش هایی از این جلوه ها به شرح زیر به آنها شاره شده است.
**ارنگه
یکی از جلوه های جاده کرج- چالوس روستای ارنگه است، تک روستایی موسوم به ارنگه را هم اکنون با گسترش باغ هایش روبه شرق به سایر روستاهای سرسبز، دره خور چون ابهرک، گوراب و چاران می پیوندد که باید آن را یکی از مناطق دارای جاذبه های طبیعت گردی استان البرز دانست.
این روستا در دامنه شمالی کوه’ پورا’ و د فاصله ۲۳ کیلومتری شمال کرج قرار دارد که دارای مناطق درختزار و سرسبزی است و می توان از آن به عنوان یک تفرجگاه ارزشمند نام برد.
در فصل بهار دامنه کوه های پورا بسیار سرسبز و دل انگیز است و با وجود شیب تند آن هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود می کشاند که بهترین زمان برای تفرج در این منطقه تابستان و پاییز ذکر کرده اند.
**آزادبر
در ۸۰ کیلومتری شمال کرج و در جاده کوهستانی کرج- چالوس اندکی پس از گچسر و از سمت غرب وارد جاده آسفالته می شویم که با پشت سرنهادن روستای بزرگ کهنه ده همان جایی که غار معروف یخ مراد در آن نهان است به روستایی ییلاقی موسوم به آزاد بر می رسیم که دشتی بی اندازه جذاب و دیدنی دارد.
آزاد بر به واسطه قرار گرفتن در شمالی ترین نقطه البرز و درقلب رشته کوه های البرز مرکزی نقطه ای سردسیر بوده که برای طبیعت گردی از جاذبه شگفت انگیزی برخوردار است.
وجود رودخانه ای زلال و خروشان که از جناح شمالی قله هفت خوان و ونتار سرچشمه می گیرد به همراه رودخانه های کوچکی که از ارتفاعات ارنگ چال به آن می پیوندد دست در دست یکدیگر نهاده فضای پر جاذبه ای را به وجود آورده اند، از این روستا روبه غرب جاده خاکی قرار دارد که آزاد بر را توسط گردنه موسوم به عسلک به طالقان متصل می کند.
بهترین زمان برای انجام برنامه گردشگری بهار و تابستان هر سال ذکرکرده اند.
**خور
روستای خور در یک خط ممتدو در امتداد رودخانه ای کم آب به نام ابهرک و در ۳۸ کیلومتری شمال کرج قرار دارد که در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل و دل انگیز دارد این روستا که در دامنه شرقی قله های بلند چشمه شاهی با ارتفاع ۳ هزارو ۳۵۰ متر و قله پهنه ساز با ارتفاع ۳ هزارو ۲۵۰ متر قرار گرفته است دارای جاذبه های طبیعت گردی ویژه است.
جاذبه های روستای خور به عنوان آخرین روستای ضلع شرقی محور کرج- چالوس بسیار زیبا و دیدنی توصیف کرده اند.
از مهمترین آثاروجاذبه های تاریخی و طبیعی آن می توان به بقعه امامزاده عسگر خور، آسیاب خور، تپه های باستانی، آبشار خور و پیست اسکی آن اشاره نمود.
**پل خواب
نام روستایی است کوچک با شهرت بسیار که درمیانه جاده کرج به چالوس و در سمت راست رودخانه خروشان آن و در ۴۷ کیلومتری کرج قرار دارد.
دره ای که روستای پل خواب در منتهی الیه آن جای گرفته مورود نام دارد که برگرفته از آبادی باغستان بسیار کوچکی در فاصله ۴ کیلومتری پل خواب است .
رودخانه مورود از ارتفاعات قله ۳هزارو ۵۰۰ متری سیاسنگ جاری می شود و پس از پیچ و خم های فراوان به مورود و سپس به پل خواب می رسد، همچنین در ادامه مسیر، پاکوب پس از مورود منطقه ای مناسبی برای انجام یک راهپیمایی سبک یک ساعته است.
از جاذبه های دیگر این روستا می توان به قله پل خواب و صخره های عظیم آن اشاره نمود که به لحاظ صخره نوردی شهرت ملی و بین المللی دارد.بهترین زمان برای انجام این کار بهار و تابستان است.
**روستای واریان
این روستا در حاشیه شرقی سد کرج قرار دارد که فاقد راه دسترسی زمینی است و تنها راه برای رسیدن به این روستا از طریق قایق هایی است که در سد کرج به کار گرفته شده است.
این روستا دارای جاذبه های بسیار زیبایی است که در تمام فصول سال گردشگران زیادی را به تماشای خود فرا می خواند.
**شهرستانک
باغستان یا باغشهر بزرگ شهرستانک نیز همچون کسیل و به فاصله نزدیکی از آن با حد فاصل بودن یک یال بینشان در قسمت شمالی استان البرز و در ۷۵ کیلومتری کرج قرار دارد.
دره شهرستانک با به وجود آمدن روستاهای دوآب، گودر، سرک ، شلنک، مازون، کافر دره ، سرسبی، زرگاه، پی گنبد، رنگ کده و کلوار تشکیل شهرستانک تاریخی و بزرگ را می دهند.
این دره در جناح شمالی کوهستان توچال قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل و تا حدودی سرد است که جاده ای خاکی در سراسر دره آن را از شمال به جنوب می پیماید.
قسمت انتهایی دره شهرستانک حد فاصل سرین تور تا محوطه تاریخی و باستانی موسوم به قصر ناصری و در ادامه آن رو به جنوب تا سرچشمه آب گوارای گلکیله از جمله مکان های بسیار مناسب برای طبیعت گردی و راهپیمایی است که اکنون توسط یک جاده خاکی دیگر به نزدیکی مرتع بزرگی که در سرچشمه گلکیله قرار دارد می رسد.
از جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه می توان به قله دختر، کاخ ناصری، درخت کهنسال ارس ، دو رودخانه و چشمه گلکیله اشاره کرد.
**غار یخ مراد
این غاراز جمله غارهای دیدنی و پر ارزشی است که در آبادی گچسر واقع در ۸۴ کیلومتری کرج و کنار جاده کرج- چالوس قرار دارد.
غاریخ مراد به فاصله ۲ ساعت راه در طول جاده ای به طرف غرب قریه کهنه ده ۶۹ کیلومتری کرج قرار دارد، دهانه غار به عرض ۹٫۵ متر و ارتفاع ۳ متر رو به شمال شرقی باز شده است.
غار یخ مراد در ادوار گذشته زیر آب بوده است و در واقع یک غار زیر دریایی است، این امر از وضعیت طبیعی غار و بقایای فسیل کاردینا که بر روی تخته سنگی در مدخل غار باقی مانده است روشن می شود.
فسیل مذبور از نرم تنان دریایی است که در دوران سوم زمین شناسی وجودداشته و بدین ترتیب اگر پیدایش غار را همزمان با آن بدانیم عمر آن بالغ بر ۵۰ میلیون سال می رسد.
این غار بادگیر و هواکش های فراوانی داردکه هوا با شدت از آن ها واردشده، فضای غار را فوق العاده سرد کرده و موجب یخ زدن آب های موجود در آن می شود.
یخ های غار از اواسط ماه دوم بهار شروع به ذوب شدن می کنند به طوری که این غار دارای سه دهانه بزرگ و سه یخچال زیر زمینی و چند قسمت و ۷ حلقه چاه است.
نکته قابل توجه اینکه غار مذبور در بخشی، چهار طبقه می شود که در یک امتداد عمومی به عمق ۲۰ متر روی هم قرار می گیرند.
این تنها غار ایران است که با این کیفیت مشاهده شده است.
**پیست اسکی دیزین
در ۷۵ کیلومتری کرج و ۶ کیلومتری روستای ولایت رود در جاده کرج- چالوس واقع است ، روستای ولایت رود به دلیل وجود پیست اسکی و همچنین دره زیبای ولایت رود، کوه ها و دشت های آن به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است.
پیست دیزین در سال ۱۳۴۸ تاسیس شده است و در شمار پیست های معروف جهان قرار دارد، این پیست اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی مورد تایید قرار گرفته و عنوان بین المللی یافته است.
ارتفاع پایین ترین نقطه آن از سطح دریا ۲ هزارو ۶۵۰ متر و بلندترین نقطه آن ۳ هزارو ۶۰۰ متر می باشد.
پیست دیزین دارای سه مسیر تله کابین، ۲ تله سیژ ، ۲۳ پیست اسکی و ۷ تله اسکی بشقابی، چکشی و پیست چمن است که در فصول مختلف سال پذیرای علاقه مندان به اسکی و سایر ورزش های تابستانی و زمستانی است .
پیست اسکی دیزین از امکانات آموزشی و زمین های تنیس، والیبال ، زمین بازی کودکان، پیست اسکی روی چمن و نیز ارتفاعات مناسب برای کوه پیمایی ، پیاده روی و اسب سواری برخوردار است، همچنین امکانات رفاهی آن شامل ۲ هتل، ۱۹ کلبه و ۵ رستوران می باشد.
دسترسی به این پیست در فصل تابستان از سمت شمشک در استان تهران و همچنین روستای ولایت رود در جاده کرج- چالوس امکان پذیر است ولی در زمستان به دلیل بهمن گیر بودن محور شمشک به دیزین این مسیر غیر قابل تردد بوده و تنها از طریق جاده کرج- چالوس قابل دسترسی است.
** پیست اسکی خور
واژه خوربه معنای خورشید نام روستایی تاریخی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال شرق کرج است،روستای خور در جاده کرج- چالوس قبل از تاسیسات سد کرج و خوزنکلا در سمت راست جاده و پس از گذشتن از روستانی ارنگه، سرزیارت،گوراب و سیجان در منتهی الیه جاده واقع شده که روستا بر دامنه کوه های بلند گندم چال و پیست اسکی قرار دارد و با کمی عبور از پیچ و خم های کوه های جنوب روستای خور به مناظر زیبای طبیعی و آبشار خور مشاهده می شود.
این پیست در ارتفاع ۲ هزارو ۸۰۰ تا ۳ هزار متری از سطح دریا قرار دارد، تاریخ ساخت این پیست به پیش از سال ۱۳۵۷ بر گردد که در سال ۱۳۸۸ با تغییر در شیوه مدیریت و تفویض اختیارات مربوطه دوباره راه اندازی شد.
این پیست دارای دومسیر یک هزارو ۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری است و گنجایش روزانه ۱۳۰۰ اسکی باز را دارد.
پیست خورهم اکنون در طول هفته برای استفاده همگانی آماده است ، امکانات این پیست یک تله اسکی بشقابی ، یک دستگاه برفکوب و یک باب رستوران است.
چشم انداز زیبا و بکر این پیست توجه بازدید کنندگان را در چهار فصل سال به خود باز کرده است.
**باغ لاله های گچسر
این باغ یکی از جاذبه های دیدنی درجاده کرج- چالوس است که سالانه صدها گردشگر را به خود جذب می کند.
باغ لاله های گچسر در اردیبهشت ماه هر سال با جشنواره بزرگ گل پذیرای هزاران گردشگر از مناطق مختلف کشور و جهان است.
**کاخ ناصری شهرستانک
عمارت ییلاقی شهرستانک معروف به کاخ نصری در شهر آسارا و محور گردشگری کرج-چالوس یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این جاده تاریخی است .
راه ارتباطی این قصر از طریق جاده چالوس تامین می شود که در ۵۵ کیلومتری شمال کرج واقع شده است.
بنای کاخ در میان شیار کوه بامناظر طبیعی بسیار زیبا ودر کناررودخانه قرار دارد،عمارت شهرستانک به دستورناصر الدین شاه قاجار بین سال های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۸ هجری قمری ساخته شده است، این عمارت از دوبخش مجزا تشکیل شده ، بخش اصلی عمارت دیوانخانه که دارای حیاطی به ابعاد ۴۰ در ۱۲۲ متر و تراس بندی و آبنماها که در دو طبقه وسط حیاط قرار گرفته اند، بخش دیگر بنا اندرونی است که از یک ورودی مجزا و یک ورودی فرعی از حیات دیوانخانه که شامل دو حیاط تودرتو است این محوطه دو حمام دارد که یکی مورد استفاده همراهان شاه بوده و دیگری تنها برای شاه و اهل حرم اختصاص داشت.
کاخ پس از سلطنت ناصرالدین شاه از رونق افتاد و بر اثر عواملی چون یخبندان های متعدد و تخریب های انسانی دچار آسیب های فراوان شد .
درسال های نخست دهه ۱۳۵۰ فدراسیون کوهنوردی بر روی طبقه همکف پوشش شیروانی بست تا خوابگاه کوهنوردانی باشد که از توچال به سمت شهرستان می روند.
**دریاچه سد امیر کبیر
این سد در ۲۵ کیلومتری محور گردشگری کرج- چالوس قرار گرفته که در سال ۱۳۳۷ شمسی احداث شده است .
رودخانه کرج در پشت سد دریاچه ایجاد کرده است چشم انداز بسیار زیبایی دارد ، سد بزرگ امیر کبیر تامین کننده بخش اعظم تهران است و علاقه مندان به طبیعت و گردشگری می توانند با سفر به این منطقه از مناظر زیبای آن بهره ببرند.
این جاذبه ها در کنار بقعه متبرکه امامزاده سپهسالار تابلویی از دیدنی های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی است که هرساله میلیون ها گردشگر را به سوی خود می کشانند و مورد بازدید گردشگران و مسافران قرار می گیرد.
رودخانه خروشان کرج که در امتداد جاده کرج – چالوس قد کشیده است، از جاذبه هایی است که درنیمی از مسیر ۱۶۰ کیلومتری کرج – چالوس با مسافران همراهی می کند و طراوت خاصی به نگاه ها می بخشد.
جاده کرج – چالوس که به عنوان یکی از جاده های زیبای جهان از آن نام برده می شود، با وجود همین آثار طبیعی، فرهنگی و تاریجی در حاشیه آن توانسته جذابیت خود را بر دل ها بنشاند.
۱۵۳۵/۶۱۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


جاده کرج


چالوس


گردشگری


نوروز