اخبار گردشگری

طرح ساماندهی کویر مرنجاب سال آینده تکمیل می شود

فریدون الهیاری شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تامین اعتبار لازم برای ساماندهی و تدوین طرح جامع ساماندهی کویر مرنجاب اشاره کرد و افزود: تکلیف زیرساخت ها، سرمایه‌گذاری ها و مدیریت ها در این مطالعات مشخص و در نهایت طرح تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی بیان کرد: دوران آزمون و خطا در کویر مرنجاب گذشته و این منطقه بکر و بی مانند از جنبه های طبیعی و تاریخی شایسته زیرساخت ها و سرمایه گذاری های لازم برای قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: کویر مرنجاب در گذشته بدون پیش بینی های لازم برای ایجاد زیرساخت ها به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح شد و مشکلات کنونی آن ناشی از این اقدام هاست.
او در زمینه دریافت مبلغی زیاد به عنوان ورودیه کویر مرنجاب بدون مصوبه قانونی و اعتراض گردشگران به این موضوع تشریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مجوزی به این شرکت جهت دریافت ورودیه و مدیریت منطقه نداده و مجوز مدیریت منطقه را تمدید نکرده است؛ همه اقدام های صورت گرفته از سوی کارگروه شهرستان با مدیریت فرماندار آران و بیدگل می باشد.
به گزارش ایرنا، منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب با نزدیک به ۵۵ کیلومتر جاده خاکی در شمال شهرستان آران و بیدگل از کویرهای بکر و زیبای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می شود.
درخت های گز، تاغ و گون در کنار گونه هایی مانند گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و به گفته برخی یوزپلنگ پوشش گیاهی و جانوری پربار مرنجاب را شکل می دهد.
نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی به صورت هفتگی از جاذبه های دیدنی و گردشگری کویر مرنجاب از توابع آران و بیدگل دیدن می کنند.
بر اساس آمار اعلامی جمعیت هلال احمر و مرکز فوریت های پزشکی شهرستان آران و بیدگل، بیش از ۱۰۰ نفر از ابتدای سال جاری تا کنون در اثر سانحه های رانندگی در جاده این منطقه گردشگری آسیب دیدند.
تغییرهای ناشی از میزان و شدت استفاده از محیط کویر و در نهایت تخریب سیمای کنونی مرنجاب از دیگر مسائلی می باشد که عده ای از دوستداران محیط زیست منطقه و استان را مشغول خود کرده است.
همچنین فقدان استقرار دائم نیروهای امدادی، فوریت های پزشکی و انتظامی در منطقه، سرویس بهداشتی، پایگاه اطلاع رسانی جامع در مورد مرنجاب، کمبود اقامتگاه و در مقابل دریافت مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و ۴۰۰ هزار ریال از هر دستگاه خودروی سواری و اتوبوس و ارایه نکردن خدمات در قبال آن از کاستی های بارز این منطقه می باشد.
شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۳۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبتی در فهرست آثار ملی در فاصله ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


کویر مرنجاب


آران و بیدگل