اخبار گردشگری

یک مسئول سازمان برنامه: اقتصادمقاومتی بر کاهش وابستگی نفتی تاکیددارد

رضا معصومی راد، روز پنجشنبه در آیین پایانی نخستین همایش ملی «یزد میراث جهانی، فرصت ها و ایده های توسعه با رویکرد گردشگری» افزود: در بند ۵۰ برنامه ششم توسعه ، مقام معظم رهبری تاکید و تسریع بر پنج برابری تعداد گردشگران خارجی دارند.
این کارشناس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، برای قوای سه گانه و دولت تکلیف شد به سمت فعالیت های مردمی، درون گرایی، برون نگری، مشارکت پذیری و مردمی بودن حرکت کنند.
وی اظهار کرد: افزایش پنج برابری ورود گردشگران خارجی به ایران تکلیف بسیار مهمی برای مسئولان است که زیرساخت و ظرفیت های کشور از همه لحاظ اعم از عمرانی و اجرایی بایستی فراهم شود.
این مسئول ادامه داد: تمام دستگاه ها و نهادهایی که در حوزه های آموزش و توانمندسازی در عرصه گردشگری فعال هستند باید برای ایجاد زیرساخت ها کمک کنند تا این امر تحقق یابد.
وی جاذبه های فرهنگی ، اقامتگاه ها ، حمل و نقل ، خدمات گردشگری ، واحدهای پذیرایی و زیرساخت ها را از ارکان صنعت گردشگری عنوان کرد و یادآور شد: باید برای توسعه صنعت گردشگری زیرساخت ها ایجاد شود.
معصومی راد بیان کرد : اگر بند ۵۰ سیاست های برنامه ششم بر افزایش ایرانگردان خارجی تاکید دارد به همین نسبت، توسعه ایرانگردی نیز باید افزایش یابد.
رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: یزد همراه با استان های فارس و اصفهان یکی از سه ضلع صنعت گردشکری فرهنگی است.
وی افزود: این استان با توجه به وجود جاذبه های غنی فرهنگی ، بافت تاریخی ، صنایع دستی مختلف و گویش یزدی که بسیار ارزشمند نیز است ، ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگردان داخلی و خارجی و توسعه این صنعت دارد.
همایش یادشده روزچهارشنبه در یزد شروع به کار کرد و از ۴۰۰ ایده و ۱۵۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه ، پنج ایده و ۲۰ مقاله به صورت شفاهی و ۳۰ ایده و ۶۰ مقاله به صورت پوستر ارایه و منتشر شد.
هدف اصلی این گردهمایی توجه بیشتر به بافت تاریخی شهر یزد، ایجاد زیرساخت ها، رونق صنعت گردشگری و حمایت از ایده های مطرح برای اجرا عنوان شده است.
برگزاری مسابقه عکاسی موبایلی از شهر یزد و نمایشگاه یزد شناسی شامل کتاب های منتشر شده در باره این شهر از جمله برنامه های جنبی همایش بود.
یونسکو، ۱۸ تیر ماه ۹۶در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.
تاکنون پنج اثر فاخر یزد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند.
گذشته از گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده ، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها معروف است.
۲۰۸۸/ ۲۰۴۷/

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردهمایی ملی


اقتصاد مقاومتی


کاهش وابستگی نفت