اخبار گردشگری

رئیس کمیته حافظه جهانی: نکوداشت جامع التواریخ ارج گذاری به تفکر بشری است

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا اشرف بروجردی در مراسم نکوداشت کتاب جامع التواریخ در کاخ گلستان اظهار کرد: آلبوم خانه کاخ گلستان و کتابخانه آن ذخایر منحصربه فردی از میراث مستند دارد که کتاب ناسخ التواریخ یکی از آنها است.
جامع‌التواریخ یا تاریخ رشیدی از آثار ارزشمند و کهن تاریخی به زبان فارسی دربارهٔ تاریخ، اسطوره‌ها، باورها و فرهنگ قبایل ترک و مغول و همچنین تاریخ پیامبران از آدم تا محمد پیامبر اسلام، تاریخ ایران تا پایان دوره ساسانیان و سایر اقوام است که توسط رشیدالدین فضل‌الله همدانی سیاستمدار و تاریخ‌نگار ایرانی در اواخر سده هفتم خورشیدی اوایل سده ۸ قمری و سده ۱۴ میلادی نگاشته شده‌است.
این کتاب که در کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شود آبان سال ۹۶ به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.
بروجردی در ادامه گفت: کاخ گلستان هم گنج است و هم گنجینه؛ میراث فرهنگی به طور عام و میراث مستند به طور خاص گویاترین و مقبول ترین بخش فرهنگ ایران است.
رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: میراث مستند پدیدآمده است تا نشر شود و در دسترس قرار گیرد و محبوس کردن گنجینه های میراثی خلاف ذات آن است.
وی افزود: یونسکو برای دسترسی و حفاظت از این میراث برنامه حافظه جهانی را در سال ۱۹۹۲ بنیان گذاشت.
بروجردی افزود: کارنامه جمهوری اسلامی ایران در معرفی و ثبت میراث مستند قابل قبول است اما سهم ما در ترقی و تحول میراث جهان بیش از این اعداد و ارقام است.
رئیس کتابخانه ملی گفت: تا کنون ۱۰ اثر در فهرست حافظه جهانی، ۵ اثر در فهرست حافظه منطقه ای آسیا و اقیانوسیه و ۵۰ اثر در فهرست حافظه ملی ثبت شده است.
وی اضافه کرد: تاسیس موزه میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نشان دهنده اهمیت این موضوع در ایران است.
بروجردی گفت: انتخاب آثار برای ثبت جهانی بر مبنای ضوابط و چهارچوب یونسکو صورت می گیرد اما توجه به اشکال گوناگون میراث مستند و اولویت بندی آن برای ثبت به عهده ما است.
وی افزود: ثبت آثار آغاز راه معرفی و حفظ میراث مستند است و ایران در این زمینه ثبت مشترک آثار را نیز در برنامه دارد که ثبت مشترک مسالک الممالک با آلمان و ثبت اسناد کربلا با عراق از آن جمله است.
رئیس کتابخانه ملی یادآورشد: آثاری که متعلق به مردمان سرزمین است باید در معرض دید و فهم عامه مردم جهان قرار گیرد.

** اهمیت دادن به فرهنگ راه دور کردن جنگ است
دبیرخانه کمیته ملی حافظه جهانی کتابخانه ملی هم گفت: برنامه های یونسکو برای پاسداشت فرهنگ کشورها و ملتها نوعی پاسخ دادن به شرایط موجود است.
فرهاد نظری افزود: یونسکو در سال جاری شمسی قطعنامه ای را به سازمان ملل پیشنهاد داد که شورای امنیت در برابر اقدامات مخرب گروههایی مثل داعش و بوکوحرام و طالبان که به میراث بشری صدمه می زنند مداخله کند.
وی ادامه داد: این نشان دهنده اهمیت موضوع فرهنگ در تنش زدایی و دورکردن جنگ ها است.
نظری یادآورشد: اگر تنوع و تفاوت های فرهنگی بین ملل و دولتها از بین برود گفت و گو از بین می رود و این راهی است که به صلح ختم نمی شود.

کتاب جامع التواریخ در سه بخش و سه جلد تدوین شده است و در واقع چکیده‌ای از تاریخ تیره‌های مغول و ترک و تاریخ فرمانروایی چنگیزخان و جانشینان او همچنین به تاریخ خانان مغول در ایران تا مرگ غازان‌خان پرداخته‌است.اما کتاب در زمان سلطان مغول الجایتو به اتمام رسید.
جلد دوم و سوم کتاب شامل تاریخ اولجایتو تا هنگام نگارش کتاب، تاریخ پیامبران از آدم تا محمد پیامبر اسلام، تاریخ ایران تا پایان دوره ساسانیان، تاریخ زندگانی محمد (ص) و خلفا، تاریخ خاندان‌های فرمانروای ایران پس از اسلام تا زمان لشکرکشی مغولان و تاریخ قوم‌ها و ملت‌های گوناگون از جمله اغوزان، چینیان، هندیان و فرنگان که در بر گیرنده پاپ‌ها و قیصران است.
جلد سوم شامل «صورالاقالیم» و «مسالک الممالک» نیز هست. بخشی از جلد دوم این کتاب (یعنی تاریخ اولجایتو) و جلد سوم آن اکنون در دسترس نیست و گویا در گذر زمان نابود شده ‌است.

فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


کتابخانه ملی ایران


اشرف بروجردی


کمیته حافظه جهانی