اخبار گردشگری

خطرات تهدیدکننده کاخ شمس‌العماره بررسی شد

به‌گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان اظهار کرد: طرح آسیب‌شناسی و بازرسی ترموگرافی مادون قرمز کاخ شمس‌العماره از طرح‌های پژوهشی امانی‌پیمانی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی با همکاری مجموعه‌ جهانی کاخ گلستان بعد از یک سال به پایان رسید.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح ضمن ارزیابی قابلیت‌های مختلف این روش در مطالعه‌ آثار تاریخی، تشخیص عوامل آسیب‌هایی همچون نم و رطوبت، درزها و شکاف‌ها، فرسودگی سطوح، فرسودگی تأسیسات برقی و مشکلات سیستم سرمایش و گرمایش بوده است.
هادیان تصریح کرد: از این رو در این پروژه طی ۳۶ نوبت و در فصول مختلف گرما و بارش تصویربرداری حرارتی از قسمت‌های مختلف کاخ شامل ساختمان، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی صورت گرفت.
وی ادامه داد: نتایج این طرح در زمینه‌ نقشه‌ خطرات تهدید‌کننده مجموعه‌ کاخ گلستان بسیار ارزشمند است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی افزود: ترموگرافی یا تصویر‌برداری حرارتی مادون قرمز یک روش غیرتخریبی و منظم برای جمع‌آوری، ‌ذخیره‌سازی و تحلیل انرژی تابشی مادون قرمز است.
وی افزود: سیستم‌های تصویر‌برداری مادون قرمز بوده و سیستم تصویر‌برداری یا دوربین ترموگرافی وسیله‌ای است که توانایی اندازه‌گیری و نمایش محدوده‌ خاصی از امواج مادون قرمز در محدوده ۱۵-۸ (یا ۱۴-۷) میکرو‌متر را دارد.
هادیان ادامه داد: اجسامی که دمای بالاتر از صفر مطلق دارند این امواج را از خود ساطع می‌کنند و شدت ساطع شدن این امواج متناسب با دمای جسم است بنابراین یک ترموگرام یا تصویر‌ حرارتی، تصویری است که نقشه‌ توزیع سطوح مختلف انرژی تابشی مادون قرمز را از سطحی از جسم که قابل مشاهده است، نشان می‌دهد.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** ۱۰۷۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


شمس العماره


پژوهشگاه میراث فرهنگی


ترموگرافی