اخبار گردشگری

گرند بازار استانبول ، نبض زندگی در استانبول

گرند بازار استانبول در فهرست مکان‌های گردشگری توریست‌ها معمولاً در صدر قرار دارد، و دلایل خوبی نیز می‌توان برای آن عنوان کرد. این مکان عظیم بزرگ‌ترین بازار پوشش داده شده در جهان است که مساحت آن از ده‌ها هزار مترمربع بیشتر است. درحالی‌که طرح این بازار به شکل‌های هندسی مختلفی طراحی شده است، اما دسترسی به محل‌ها و کالاهای آن بسیار آسان است.

گرند بازار استانبول

برای دسترسی به مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف در گرند بازار استانبول درمجموع ۶۴ خیابان و گذر طراحی شده است که از ۲۲ نقطه مختلف به آنها ورودی اختصاص داده شده است. هسته اصلی این بازار توسط مهمت دوم در سال ۱۴۶۱ ساخته شده است و یک دالان بزرگ و قدیمی با نام İç Bedesten است که از کلمه فارسی «بده بستان» به معنی دادوستد برگرفته شده است.
 
دومین بخش قدیمی گرند بازار استانبول، بازار سندال بدستانی (Sandal Bedesteni) است که به سمت شمال شرقی کشیده شده است. این بازار در حال حاضر نوعی از پارچه‌های لوکس شناخته شده در دنیا را ارائه می‌دهد که برای تولید صندل و سایر محصولات نساجی استفاده می‌شود. البته در این بخش از بازار خریداران و فروشندگان فرش، گلیم فرش، قالیچه و همچنین سایر پارچه‌ها حضور دارند.

گرند بازار استانبول

در طول سال‌های طولانی گذشته از گرند بازار استانبول ساختار اصلی آن به دو مجموعه بزرگ تقسیم شده است که هر کدام از آنها هزاران مغازه و کارگاه را شامل می‌شود. این بازار علاوه بر تأمین امکانات گوناگون برای بازرگانانی که در آن جا مشغول به کار بودند امکانات دیگری مانند رستوران، حمام، نمازخانه، و ده‌ها مسجد فراهم آورده است و در حال حاضر نیز امکاناتی مانند بانک، ایستگاه پلیس، یک مرکز بهداشت، یک مرکز پست و یک مرکز اطلاعات گردشگری در آن ایجاد شده است.

گرند بازار استانبول
 
گرند بازار استانبول در تاریخ ۵۰۰ ساله خود بارها و بارها آسیب دیده و حوادث مختلفی از جمله آتش‌سوزی و زلزله‌های شدید را تجربه کرده است. در سال ۱۸۹۴ یک زلزله ۷ ریشتری خسارات شدیدی به این بازار وارد کرد که بعد از بازسازی گسترده، ظاهر فعلی بازار را به وجود آورد. همچنین در سال ۱۹۵۴ یک آتش‌سوزی وحشتناک در این بازار رخ داده و خاموش کردن آن ۲۸ طول کشیده است.

گرند بازار استانبول 

گرند بازار استانبول برای مدت زمان طولانی یکی از بهترین مکان‌ها برای لمس کردن طعم و مزه زندگی دوران عثمانی در ترکیه بوده است. متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از کالاهای عجیب‌وغریب و منحصربه‌فرد موجود در این بازار به فروش رسیده و به ندرت می‌توان این کالاها را یافت. اگر قصد سفر به ترکیه و بازدید از گرند بازار استانبول را دارید باید خود را به منطقه بایزید در نزدیکی سلطان احمد برسانید. به دلیل معروف بودن این مکان می‌توانید از نقشه‌های گوگل برای رسیدن به آن استفاده کنید.

منبع: www.theguideistanbul.com