اخبار گردشگری

۳ اثرملی منطقه ۱۱ تهران دارای حریم قانونی است

محمد شهر آبادی روزسه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ بنا ثبتی و واجد ارزش در منطقه ۱۱ وجود دارد که تنها خانه امیر بهادر( نرسیده به پل امیربهادر در ضلع جنوب میدان منیریه)، مقبره شیخ هادی(خیابان امام خمینی -خیابان شیخ هادی – نرسیده به جمهوری) و حریم اطراف دانشگاه تهران دارای حریم قانونی است.
وی با اشاره به اینکه ثبت حریم بناها نیاز به اعلام سازمان میراث فرهنگی دارد خاطر نشان کرد: ساخت بناهای جدید دراطراف بناهای قدیمی وثبتی درحریم های درجه یک و۲نیاز به استعلام از سوی میراث فرهنگی دارد.
به گفته شهرآبادی در اطراف بافت ناصری درخیابان کارگرتا فدائیان اسلام ارتفاع قانونی برای ساخت و ساز طبق نظر میراث فرهنگی ۱۲ متر است .
معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۱۱ خاطر نشان کرد: در طرح تفضیلی جدید ۷۰درصد از ساختمان ها تاریخی و واجد ارزش ،حرائم آنها مشخص است.

*۳۳ درصد از منطقه ۱۱ بافت فرسوده است
شهرآبادی با اشاره به اینکه ۳۳درصد از منطقه ۱۱ را بافت فرسوده تشکیل می دهد گفت: در خصوص نوسازی بافت فرسوده شهرداری منطقه بسته های تشویقی از جمله معافیت از پرداخت عوارض و مالیات، عدم پرداخت هزینه انشعاب های آب ، برق و گاز برای مالکان در نظر گرفته است.
وی در خصوص ساختمان هایی که مالکان نمای بناهای جدید را همانند پیرامون محیط می سازند ،بسته تشویقی لحاظ می کنند ، گفت: کمیته نما شهرداری کمک هزینه ها و معافیت هایی را برای مالکان بناهای بافت فرسوده در نظر می گیرد.
شهر آبادی با بیان اینکه حفاظت از ساختمان های با ارزش و ثبتی نیاز به کمک و خرد جمعی دارد گفت: باید مردم را در قبال این بناها حساس کرد.
وی خاطر نشان کرد: ساختمان های میراثی ، هویت بارز برای شهر و کشور به شمار می روند و می باید مردم در این خصوص آگاه باشند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ تهران با اشاره به اینکه به تنهایی یک نهاد نمی تواند در خصوص حفاظت از بناها تاثیر گذار باشد ،تصریح کرد: سازمانها و نهاد ها و با همکاری مردم در خصوص حفاظت این آثار همکاری داشته باشند.

*هیچ ساخت وساز جدید در اطراف میدان حسن آباد صورت نگرفته است
شهرآبادی اظهار کرد: هرگونه ساخت و سازی تک پلاک در اطراف بناهای ثبتی استعلام می شود و در حال حاضر هیچ ساخت و سازی جدید و غیر قانونی در اطراف میدان حسن آباد صورت نگرفته است .
وی با بیان اینکه نظارت شهرداری از قواره دوم به بعد میدان حسن آباد در دستور کار است ، گفت: با حساسیت خاصی در نظر داریم تا ماهیت این میدان حفظ شود.
معاون شهرسازی منطقه ۱۱ تهران با بیان اینکه هیچ تخریبی در خانه سپهبد امیر احمدی گزارش نشده است افزود: در گزارش و بازرسی کارشناسان ازاین بنا هیچ عملیات تخریبی گزارش نشده است.
شهرآبادی اظهارکرد: اگر مالک مجوز لازم رااز میراث فرهنگی دریافت نکند ، قطعا هیچ مجوزی برای این ملک ازسوی شهرداری صادر نخواهد شد.
سپهبد احمد امیراحمدی نخستین سپهبد ایران و یکی از مهره‌های اصلی کودتای سوم اسفند، هشت بار وزیر جنگ، ۲ بار وزیرکشور، پنج بار فرماندار نظامی تهران، ۲ بار فرمانده کل ژاندارمری و نیز ۱۶ سال عضو مجلس سنا بوده است.
خانه سپهبد امیر احمدی با قدمت دوره اواخر قاجار به مساحت ۷ هزار متر مربع دارای ۱۱ عمارت تاریخی است که در خیابان حافظ واقع شده است.
سال گذشته مالک این بنا با انتشار آگهی عمومی، این خانه تاریخی را با رقم ۲۴ میلیارد تومان را از طریق مزایده فروخت.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/۷۲۴۷ / ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


منطقه ۱۱


حریم بناها